woensdag 23 mei 2012
RTV Oost menu NieuwsSportRadioTVUitzending gemistTeletekstDe omroepWeblogsActies

Ik doe niet mee aan de gescheiden inzameling van plastic.

Begin volgend jaar moeten alle gemeenten het plastic in de gemeente gescheiden inzamelen. Gemeenten doen dat op verschillende manieren. De ene gemeente met minicontainers, de andere met plastic zakken en weer een andere met grote containers. Maar plastic scheiden is niet verplicht. We scheiden al papier en glas, maar wie zit er te wachten op nog meer afval scheiden? Het is goed voor het milieu en je kunt er flink door besparen op de afvalstoffenheffing, maar is het de moeite waard? En het is natuurlijk gemakkelijker om niet te scheiden. De stelling: Ik doe niet mee aan de gescheiden inzameling van plastic.

Meld deze reactie als ongepast

witteroos

donderdag 22 oktober 2009 20:58

Geen probleem hieraan mee te doen. Als het echter verhoging van belasting gaat geven vind ik het een slecht idee.

lijn

Gerrit uit Almelo

donderdag 22 oktober 2009 18:48

We hebben ruim 20 jaar in Duitsland gewoond en daar was het en is het de normaalste zaak van de wereld om plastiek afval te scheiden. En in de winkels kun je, als er dubbele verpakking om zit, dit achter laten. Wat ik mij kan herinneren wordt het plastiek afval al vanaf '95 afgehaald in een Gelbe Sack, die zijn gratis te verkrijgen bij de supermarkten.

lijn

Stonedcity

donderdag 22 oktober 2009 18:26

Waarom zien we als burger nooit de voordelen van dit alles in onze portemonnee? Daarom doe ik er niet meer aan mee, je wordt niet beloont voor goed gedrag maar dubbel belast.

lijn

hjgreveling

donderdag 22 oktober 2009 16:30

wij wonen in deventer en sinds vorig jaar januari wordt er in onze wijk plastic afval extra opgehaald .wij doen vanaf het begin mee en het scheelt in de grijze container een kwart aan ruimte,wij vinden dit een héél goede start om alles te scheiden.

lijn

Henk uit Dedemsvaart.

donderdag 22 oktober 2009 16:24

Niet alleen levert het ons geld op, doordat we nu minder legingen van onze container hebben, maar ook het milieu ontlast je op een simpele manier. Wij in de gemeente Hardenberg krijgen speciale zakken om het plastic te scheiden.

Korom een goede zaak.

lijn

hennek

donderdag 22 oktober 2009 14:50

Ik ga niet elke dag naar de winkel, dus moet het in een pl tas totdat je weer naar de winkel gaat, weer zo,n sta in de weg, wel lastig, heb nu een tonnetje naast het aanrecht staan voor het afval en als die vol is leeg je die buiten in de otto, je zit ook al met je glas, ook al weer een tas vol na een week, lastig allemaal, MAAR ik ga het wel doen, al hoewel ik bang ben dat ook velen alles in de grijze otto blijven dumpen, ook papier.

lijn

wyatt

donderdag 22 oktober 2009 14:08

Ik doe mee, natuurlijk. Ik ben wel verbaasd dat de gescheiden inname van plastic nu pas aan de orde komt. Het is al jaren bekend hoe slecht plastic voor het milieu is.

Maar beter laat dan nooit...

lijn

mevr.titsing

donderdag 22 oktober 2009 13:33

ik doe niet mee met dit plastiekgebeuren want waar moet ik mijn stomamateriaal dan in verpakken,los in de grijzen bak is ook niet hygienisch.

lijn

H v d Meulen

donderdag 22 oktober 2009 13:10

Hierdoe ik graag aan mee,na alle onzinnege maatregelen zgn voor het milieu bv roetfilters, die bij nader onderzoek ook niet deugden maar ons wel veel geld hebben gekost, is dit een middel waar ik in geloof, en waar ikzelf ook beter van wordt,dat werkt naar beide kanten positief.

lijn

Ans uit Steenwijk

donderdag 22 oktober 2009 13:10

Ik doe wel mee , moet je zien wat er per dag door je handen gaat aan plastic. We krijgen de zakken er voor , om het in te doen.

En het kost niets meer.Het scheel ons twee zakken aan huisvuil.T,is nog leuk om te doen ook, glas gaat naar de glasbak, papier naar school, andere wat snel verteerbaar is in de groene bak.kost maar even wat van je tijd.

lijn

H v d Meulen

donderdag 22 oktober 2009 13:08

Hierdoe ik graag aan mee,na alle onzinnege maatregelen zgn voor het milieu bv roetfilters, die bij nader onderzoek ook niet deugden maar ons wel veel geld hebben gekost, is dit een middel waar ik in geloof, en waar ikzelf ook beter van wordt,dat wekt naar beide kanten positief.

lijn

janny siegers

donderdag 22 oktober 2009 12:55

In dedemsvaart is het al ingevoerd en het scheelt heel veel in de afvalkosten en er staat altijd heel veel aan de weg om opgehaald te worden, dus hier lijkt het een succes

lijn

Beant.

donderdag 22 oktober 2009 12:53

Toen ik vanmorgen de stelling hoorde en er is al meer over gesproken in de media dacht ik; “Ja dit is prima” want bij ons wordt de otto voor meer dan de helft gevuld met dit soort spul als we de rest allemaal netjes scheiden. Dus dat scheelt weer een aantal otto’s langs de weg. Ook wij betalen per otto naast de oude vaste reinigingsheffing. Dus dit lijkt een uitkomst voor het milieu en voor onze knip. Maar als ik nu de eerdere bijdragen lees van o.a. dje en KECC en ik geloof direct dat zij zich er meer in hebben verdiept dan ik dan begin ik toch te twijfelen aan die dubbele winst. Allereerst is het absoluut niet duidelijk wat er mee gebeurt. Wordt het gewoon in de fik gestoken en komt er van die millieubelofte dus niets terecht of kan het echt worden hergebruikt. Hier ontbreekt dus duidelijk een stuk EERLIJKE voorlichting. En worden we straks toch weer met een verhoging van de reinigingsrechten geconfronteerd. (De hele wereld maakt in deze crisistijd een pas op de plaats maar de overheid verhoogd maar lustig door) Dus wordt ons nu een sigaar uit eigen doos gepresenteerd. Het is een goede brandstof met een hoge verbrandingswaarde. Dus zitten wij het spul te scheiden waar ze op Boldershoek eigenlijk al dik voor betaald worden en maken ze er daar dankzij ons scheidingswerk nog gemakkelijker goedkope stroom van die wij weer peperduur mogen inkopen of wordt het echt hergebruikt en sparen we zo containerschepen vol kostbare olie uit? Ach het is net als met je woning isoleren. Je schiet er zelf financieel gezien niets mee op. Je bespaart wel op je energieverbruik maar de Graaiende Heren passen het tarief gewoon aan omdat ze toch minimaal het zelfde geld binnen willen halen voor hun steeds maar stijgende bonussen. Dus je mag kiezen of je dat extra geld uitgeeft aan isolatiekosten zodat je energierekening dan onderaan +/- gelijk blijft. Of je doet niet mee aan die isolatie hype en betaald gewoon meer aan de energiegraaiers. En zo zal het hier ook wel weer zijn. Hier worden we dus geflest door graaiende ambtenaren en de milieumaffia. Maar je ontkomt er niet aan of het zou zo moeten zijn dat dit echt een succes wordt en de gemeente straks zegt hier hebben jullie allemaal €200,00/jaar terug voor je inspanning dat je het allemaal netjes apart hebt gehouden. Maar ik denk dat de Heren dat naar hun mening zelf harder nodig hebben dan wij dus daar kunnen we alleen maar van dromen.

lijn

ben HuR

donderdag 22 oktober 2009 12:43

We betalen al lang voor de plastic verpakking, was benieuwd hoe lang het zou duren vóórdat de gemeente zover was met apart inzamelen. Tot september dus van dit jaar, kun je nagaan hoe lang er al aan verdiend wordt, voordat de burger er iets van merkt! En ja, wethouder Haarman(CDA)van de gemeente Raalte is er meteen al als de kippen bij om de prijs van de lediging grijze container te verhogen!Wethouder je moet NIET bij de burger zijn maar twee stapjes hoger, bij de RIJKsoverheid, die heeft al een paar jaar een potje, door de burgers vooruit betaald, om dit te bekostigen! Maar goed, voor alle negatievelingen hier, het is desondanks toch beter voor je portemonnee om te scheiden, anders betaal je driedubbel! Kleine moeite en als je alle overbodige rommel even opruimt, dan heb je hier heus wel een plekje voor.

lijn

Ma

donderdag 22 oktober 2009 12:28

Als je niet meedoet, ben je een dief van je eigen portemonnee. De gemeente krijgt geld van de verpakkingstaks. Deze is volgens mijns inziens dan ook verplicht om de burger het plastic gratis te kunnen laten inleveren. De plasticcontainers waren dan ook een prachtige optie.

lijn

Roelf

donderdag 22 oktober 2009 11:55

Als het puntje bij het paaltje komt, wordt alles toch bijelkaar gedumpt. Ik woon in een buitengebied en heb maar één grijze vuilcontainer. Daar gaat alles in en de gemeente weigert een groene container te verstrekken dus.....war praten ze over!

lijn

gerda T

donderdag 22 oktober 2009 11:48

Ik probeer alle afval te scheiden, kleine moeite.

Maar ja, in de schuur staan inmiddels een groene bak, een grijze bak, een chemobak, een krantendoos, een flessendoos en nu dus de plastic zak. Ik weet onderhand niet meer waar ik mijn fiets moet laten!

lijn

Jan

donderdag 22 oktober 2009 10:57

Door het gescheiden inzamelen blijft er minder restafval over. Voor restafval en groen ontvangen we ieder jaar een aanslag van de gemeente. Voor plastic afval betalen we de kosten als we bijvoorbeeld een kilo appels in een plastic zak kopen. De opbrengst hiervan lopen de gemeentes mis. Plasic nam behoorlijk wat ruimte in bij het restafval. Voor elke container worden we door de gemeente aangeslagen en dit daalt hierdoor. Het gevolg zal zijn dat de gemeentes de beslasting voor de containers zal verhogen omdat de kosten voor het ophalen vrijwel gelijk blijven. Conclusie: Dit jaar eten we nog een koekje uit eigen doos.

lijn

KECC

donderdag 22 oktober 2009 10:26

Daar hoort ook dik trom bij,met andere woorden je word belazerd.Het heet politiek en politiek is liegen en bedriegen,het heet alleen in die kringen anders.Het feit dat plstick ingezamelt gaat worden is gelijk aan papier,glas,vet batterijen enz.Als het niet verwerkt kan worden(meestal)steek men het in de brand en de brandweer zegt er zijn geen schadelijke stoffen vrij gekomen,onzin zulke uitspraken te doen omdat iedere rook schadelijk is.Het milieu word verziekt en door de politiek misbruikt om de burger een schuldcomplex aan te praten,nee dus,belazer je soort.Het milieu vraagt geen geld,protesteer niet en laat zich nog steeds te veel misbruiken,maar gaat harder terug slaan uit lijfsbehoud.Het ministerie van Milieu is een heel slecht voorbeeld en geven een een imago af die het stof moet aan wakkeren,lekker als je voor het algemeen belang(milieu)zorg draagd.Maar het enigste wat je hoort van die club is dat alles weer duurder gaat worden,net als straks het afval ophalen.Je moest eens weten welke schade aan het milieu word toegebracht voor de productie van alle brengpunten(containers).Als het schadelijk is moet(mag)je het niet produceren,punt uit.Dat is beleid ten gunste van ons aller milieu,maar een ieder is zielig en schreeuwd hard en zijn bang voor de werkgelegenheid en dan hoor je nks meer over het milieu.Auto's,tracktoren,vrachtauto's en vuilnisauto's,bromfietsen en motorfietsen,kettingzagen en buitenboord motoren(ook inboord),vuurwerk en ook vele machines in de bouw,ja dat is allemaal slecht voor het milieu.Stoppen met gescheiden afval doe ik al lang,want hoe meer ik het afval scheid,hoe duurder alles word,dus lees dit verhaaltje.De feiten tellen en eerlijk duurt het langst,als ik niet de kans wil lopen op m'n vingers te slaan moet ik geen hamer pakken.

lijn

Antoinetta

donderdag 22 oktober 2009 10:07

Verzamel het plastic afval sinds de containers hier staan van de gemeente Zwolle.

In korte tijd heb je weer een plastic draagtas vol.

lijn

dje

donderdag 22 oktober 2009 09:55

Ik doe niet aan die onzin mee!!

Bij mijn weten wordt er op de stortplaats de Boeldershoek alles op een grote hoop geknikkerd en komt het over een band lopen en gaat zo de of een verbrander in.

Ten tweede wie wordt er beter van de GEMEENTES want er zit een subsidie van een flink aantal duizenden euroos zien wij die als gewone burger terug??

IK DENK HET NIET dat is weer een extra potje die aan de strijkstok blijft hangen bij de zogenaamde bestuurders.

Als ze zouden zeggen dat wij als burgers minder zouden moeten betalen voor de afvalstoffenheffing dan wil ik er over nadenken maar dat gebeurt absoluut niet het wordt er alleen maar duurder op.

En wat denk je van de stank in de zomerdag, de luiers, t groenafval lekker in de zon bakken heerlijk die lucht.

Een heerlijk geweldige lucht als je in de zomer buiten zit naast een vergane putlucht.

Laat ze maar investeren in een aantal grote containers net als de glasbak.

Is voor een ieder beter en gezonder en frisser.

Maar daar zal wel geen subsidie op zitten dus de burger moet weer boeten zoals zovaak en komt met de gebakken peren te zitten.

lijn

Jan

donderdag 22 oktober 2009 09:54

Maar dan moet wel alle plastic afval aangeleverd kunnen worden. Dus ook inderdaad de kunststof stoelen, speelgoed, piepschuim etc

En ik denk dat het dan ook verstandig is dat er dan een betere voorlichting komt over het hoe en waarom. Zodat mensen begrijpen waarom het beter is.

Ik heb nu het vermoeden dat de kunststoffen die afzonderlijk worden ingezameld enkel en alleen worden gebruikt als goedkope brandstof,

en het niets te maken heeft met biologisch verantwoorde recycling.

En misschien zie ik dat verkeerd, maar daarom een goede voorlichting.

lijn

iemand

donderdag 22 oktober 2009 09:43

plastic is plastic waarom dan geen tuinstoelen , wasmanden enz

ik doe er niet aan mee , voor je het weet heb je er weer een bak bij

en ik denk niet dat het gratis blijft dus dubbele lasten

laten ze eens kijken of er minder verpaking om speelgoed komt

voor je kind er mee kan spelen moet je ik weet niet hoeveelplastic er om weghalen

dat kan minder

lijn

Geert.S

donderdag 22 oktober 2009 09:25

Wil wel meedoen.

Maar bij mij in de buurt is geen

plastic afval container te vinden.

Daarom maar op de oude manier..in de Otto op straat gooien lijkt mij ook niet zo netje,s.

Voor de goede orde het is de gemeente Enschede en omstreken.

lijn

JJ

donderdag 22 oktober 2009 09:14

Wij betalen per leging en ik heb helaas zoveel dat ik de bak 1 keer in de 2 weken aan de weg moet zetten, 1 keer per 4 weken lukt niet. Ook het tarief is met 33 % verhoogd. Dus of de bak gedeeltelijk leeg aan de weg zetten of het groenafval wat niet mijn eigen compostbak kan en/of plastic afval maar in de grijze bak. Ik heb mijn keus gemaakt, of het beter is voor het milieu? Met de enorme tariefsverhoging is het scheiden een straf in plaats een goede daad.

lijn

Harry

donderdag 22 oktober 2009 08:43

Hele goede zaak, voor degene die zich daar niet aan houd, een flinke boete opleggen. En zoals al eerder werd genoemd, op meerdere dingen statiegeld heffen, zoals al die plastic flesjes,en bier/cola blikjes enz.het zwerft nu veel lans de weg.

Het opruimen ervan kost ons ook de nodige euro'tjes.

lijn

Carola

donderdag 22 oktober 2009 07:56

Ik lever plastic wel apart in. En dan merk je pas hoeveel plastic overal omheen zit. Het kost maar een kleine moeite om het in te leveren, want de bakken staan bij de winkel.

Waar ik me alleen ontzettend aan erger is dat er mensen zijn die er tuinstellen en ander groot plastic naast zetten. Daar zijn die bakken niet voor bedoeld. Waarom mmoeten ze er nu weer een puinhoop van maken. Is toch nergens voor nodig, lever dat af bij de stort. Maar ze zullen er zelf wel niet tegenaan kijken.

lijn

hennek

donderdag 22 oktober 2009 07:53

scheiden is mooi, maar waar laat ik het zo lang, nog een otto er bij of in een plastiek zak in de schuur? Kijk naar duitsland, daar haalt men ALLES gescheiden op, verpak eens wat minder in die prut en hef dan maar statiegeld op die plastiek flessen.

lijn

anoniem

donderdag 22 oktober 2009 06:50

ik kwam met aval glas bij de gemeete werf en wat denk je het mocht gewoon bij restafval de magnetron waar ik verwijderings bijdrage moest betalen moest in de oud ijzerbak..........

lijn

Ik doe niet mee aan de gescheiden inzameling van plastic.

Eens   42,4%
Oneens   57,6%
Totaal:  1110 stemmen

Stelling

Begin volgend jaar moeten alle gemeenten het plastic in de gemeente gescheiden inzamelen. Gemeenten doen dat op verschillende manieren. De ene gemeente met minicontainers, de andere met plastic zakken en weer een andere met grote containers. Maar plastic scheiden is niet verplicht. We scheiden al papier en glas, maar wie zit er te wachten op nog meer afval scheiden? Het is goed voor het milieu en je kunt er flink door besparen op de afvalstoffenheffing, maar is het de moeite waard? En het is natuurlijk gemakkelijker om niet te scheiden. De stelling: Ik doe niet mee aan de gescheiden inzameling van plastic.

Reclame

Reclame