nieuws

Extra beton voor spoorbrug Deventer tegen instorten

Spoorbrug bij Deventer
Spoorbrug bij Deventer
Spoorbeheerder ProRail stort de komende maanden beton rond brugpijlers in de Waal bij Nijmegen en in de IJssel bij Deventer om te voorkomen dat de spoorbruggen instorten.
Dat zou kunnen gebeuren als vanaf volgend jaar langs de rivieren nevengeulen worden gegraven om het rivierwater bij hoogwater meer ruimte te geven.
Voor het aanleggen van de geulen wordt zand en klei weggegraven en daardoor verliezen de pijlers hun stevigheid, aldus een woordvoerder van de spoorbeheerder. Bij belasting zou de spoorbrug dan zomaar kunnen instorten.
Bij Nijmegen wordt een stadseiland in de drukst bevaren rivier van Europa aangelegd. Drie pijlers van de spoorbrug staan straks in de hoogwatergeul. ProRail graaft daar in het water sleuven van 1,5 meter breed en 23 meter diep over een lengte van 80 meter.
Bij Deventer zijn de werkzaamheden minder omvangrijk, omdat de nevengeul daar minder breed en diep wordt en door de uiterwaarden voert. Maar ook daar gaat het volgens ProRail om een miljoenenklus. De spoorbeheerder verwacht dat de treinen tijdens de werkzaamheden gewoon over de bruggen kunnen blijven rijden.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.