nieuws

Nationale Ombudsman onderzoekt informatievoorziening gemeente Enschede

Nationale ombudsman Reinier van Zutphen
Nationale ombudsman Reinier van Zutphen © ANP/ Lex van Lieshout
De Nationale Ombudsman is een onderzoek gestart naar de communicatie van de gemeente Enschede over  bijstandsaanvragen.
De Nationale Ombudsman omschrijft het onderzoek als 'een onderzoek uit eigen beweging naar de informatieverstrekking door de gemeente Enschede over het recht op bijstand en voorschotten voor aanvragers van 27 jaar en ouder.'

De Nationale Ombudsman is op het spoor gezet door EnschedeAnders.nl en het Burgerinitiatief ‘Sociaal Hart Enschede’. Ze hebben klachten over de vier weken zoekperiode voor mensen die een bijstandsuitkering aanvragen en de verstrekking van voorschotten. Daar richt de ombudsman zich niet op, wel over de communicatie daarover. Die zou volgens EnschedeAnders.nl mensen op het verkeerde been zetten. 

Zeer terughoudend

EnschedeAnders.nl en de SP hebben de kwestie rond de zoektermijn ook voorgelegd aan staatssecretaris Klijnsma. Zij schrijft dat als beide partijen vinden dat de gemeente in gebreke blijft ze dat via de gemeenteraad kunnen veranderen. Dat de communicatie niet optimaal is, erkent ze.
"Ik heb kunnen constateren dat de gemeente Enschede zeer terughoudend is wat betreft het actief informeren van 27-plussers over een bijstandsuitkering." Fractievoorzitter Visser van EnschedeAnders.nl is blij dat de Nationale Ombudsman nu onderzoekt in hoeverre de informatievoorziening voldoende is.
Hoewel de Nationale Ombudsman schrijft dat ze de gemeente Enschede in kennis heeft gesteld van het onderzoek, zegt de gemeente Enschede nog niet op de hoogte te zijn. Ze kan daarom ook nog niet reageren.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.