nieuws

Diepgang van rivier de Vecht blijft punt van discussie

De Overijsselse Vecht wordt momenteel flink aangepakt. De rivier krijgt z'n oorspronkelijke, natuurlijke karakter terug. Heel erg mooi, maar watersportliefhebbers vragen zich ineens af of er straks nog wel leuk gevaren kan worden op de rivier. Achter de schermen is een stevige lobby gaande om de bevaarbaarheid veilig te stellen.
Ruim tweehonderd jaar geleden was de Vecht een heel andere rivier dan nu. De rivier werd druk bevaren. De vaarroute van Zwolle naar Duitsland werd veel gebruikt. Snel ging het allemaal niet. Schippers deden er soms wel zes dagen over. 
"Destijds waren er geen stuwen, de rivier zocht zijn eigen weg", vertelt Henk Steenbergen van het Infocentrum Vechtdal Gramsbergen. Zomers werd er bijna niet gevaren, want dan lag de rivier grotendeels droog.
Ruim honderd jaar geleden kwam er een einde aan het rijke handelsverleden. Gek genoeg op het moment dat van de Vecht meer een kanaal werd gemaakt. Tussen Ommen en Gramsbergen kwamen geen sluizen. Op dit deel kon niet gevaren worden. Door de aanleg van twee sluizen bij Junne en Mariënberg verandert dit. Kosten 6 miljoen euro.

Diepgang is er niet

Voor varen is voldoende diepgang nodig en die biedt de Vecht niet overal. Het vaarbesluit dat nu voor de Vecht geldt laat een diepgang van 50 centimeter toe. "Dat is categorie rubber boot", zegt Ron Nijhof die al 22 jaar ondernemer is aan de Vecht en graag ziet dat er grotere boten op kunnen varen.
Ook bij Rederij Peters in Ommen hopen ze op een diepere Vecht. "50 centimeter is te weinig", aldus mede-eigenaar Christiaan Peters. De rederij verhuurt elektrische sloepjes, maar die zijn zwaar en kunnen straks de nieuwe sluizen niet passeren.
Ron Nijhof gaat voor een diepgang van 1.10 meter. "De Nederlandse watersport is onderverdeeld in vier klassen. Wij gaan voor de kleinste klasse, de DM-klasse."

Tegengestelde belangen

Bij de bevaarbaarheid van de Vecht heb je te maken met twee groepen: de groene clubjes die willen dat de natuur zich kan ontwikkelen en de watersporters en ondernemers die willen kunnen varen met boten met een diepgang van meer dan 50 centimeter. Vooralsnog vissen zij achter het net.
Nijhof en Peters uit Ommen hopen op flink meer diepgang. Wat vindt buurgemeente Hardenberg daarvan? De stad is met bootjes onbereikbaar. Wethouder Jannes Janssen: "Boten van twee meter diep komen er zeker niet." De wethouder denkt dat de uiteindelijke vaardiepte rond de meter gaat schommelen. "Dat er meer mogelijk is dan nu, dat is zeker."

Enquête

Ontwikkelt de Vecht zich de komende jaren tot een toeristische rivier met bootjes of moet het natuurlijke rivier worden met scherpe bochten en sterk wisselende waterstanden. We vroegen het 100 inwoners uit het Vechtdal. Hieronder de vragen en de antwoorden: 

Vraag 1: Moet de Vecht meer een kanaal worden of een brede, ondiepe en kronkelende rivier worden?

– Laat de Vecht maar kronkelen door het landschap: 76%
– Het karakter van een kanaal moet behouden blijven: 24%
Vraag 2: Moet de Vecht bevaarbaar zijn voor motorboten of alleen voor bootjes met weinig diepgang?
– De Vecht moet bevaarbaar zijn voor motorboten: 52%
- De Vecht moet alleen geschikt zijn voor bootjes met weinig diepgang: 48%

Vraag 3: Moet de overheid investeren in méér toerisme of in natuurontwikkeling langs de Vecht?

– De overheid moet investeren in de natuur langs de Vecht: 53%
– De overheid moet toerisme stimuleren: 47%
Vraag 4: Heeft de Vecht als bevaarbare kanaalvariant meer belevingswaarde dan de Vecht als grillig stromende variant?
– De Vecht als grillig stromende rivier: 64%
– De bevaarbare Vecht: 36%

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.