nieuws

Streekproducten niet zichtbaar genoeg, provincie start campagne

Kaas, mosterd, pasta: een paar van de producten die boeren in onze eigen regio maken. Maar kopen we het weleens? De provincie vindt dat de streekproducten best wat meer aandacht verdienen.
Met de campagne Over Heerlijk hoopt zij dat te bereiken. "We hebben fietsroutes uitgezet die langs de boerenbedrijven lopen. Op die manier kan de producent zijn verhaal vertellen en hopen wij dat de inwoners hun producten gaan kopen", vertelt Hanna van Vonderen, projectleider van de provincie Overijssel.

Bescheiden

Is de Overijsselse boer dan te bescheiden om dit op eigen initiatief te doen? "Ik denk het wel", zegt Jan Keuper van Keuper Pasta. Het eerste streekproduct in Overijssel. "Wij, de boeren, zouden best wat meer zelf mogen doen, maar we concentreren ons voornamelijk op het maken of verbouwen van de producten." 

Marketing

Daarom biedt Janneke Donders een helpende hand. Met haar bedrijf Boer aan Tafel hoopt zij de streekproducten aan de man te brengen. 
"Ik verwerk de streekproducten tot soep en die bied ik aan in speciaalwinkels. Marketing is namelijk niet het ding van de boeren en op deze manier wordt hun product toch toegankelijker voor mensen." 

Horeca

Maar is het initiatief van Boer aan Tafel en de campagne dan genoeg om de streekproducten onder de aandacht te brengen? Chef-kok Eric van Veluwen hoopt op meer. "Het zou mooi zijn als mensen vaker lokaal gaan kopen. Dat mag best wat zichtbaarder worden in winkels. Want als de winkeliers en de horecagroothandels denken 'er is geen vraag naar, dus ik bied het niet aan', dan ben je te laat."

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.