nieuws

Zorgen bij politiek en taxivervoerder over Regiotaxi Twente nieuwe stijl

Taxi / taxi's / taxi-auto
Taxi / taxi's / taxi-auto
In de rest van Overijssel ging de regiotaxi al op de schop. Vanaf zaterdag gaan twaalf Twentse gemeenten over op een ander systeem. Gaat er dan zoveel veranderen? Ja zeggen sommige, nee zeggen anderen. De politiek en de taxivervoerders zien in elk geval wel wat problemen.Â
Tot eind vorig jaar was de regiotaxi in Overijssel een alternatief voor het openbaar vervoer. De regiotaxi was er voor alle inwoners. De gesubsidieerde taxi moest namelijk ook het gat opvullen dat ontstond doordat buslijnen her en der verdwenen. De provincie stopte aan het begin van dit jaar met het regiotaxivervoer. De gemeenten moesten met een alternatief komen.
Gemeenten in de Kop van Overijssel en Salland waren vrij snel met een nieuwe vorm van regiotaxi. Bij 12 gemeenten in Twente gaan de veranderingen zaterdag in.

Voor wie is de regiotaxi?

Nu de provincie niet langer meebetaald, kunnen straks in het merendeel van de gemeenten alleen inwoners met een WMO-indicatie gebruik maken van de regiotaxi. Zo'n tien procent van de huidige gebruikers, mensen zonder WMO-indicatie, kan géén gebruik meer maken van de taxi. Verder worden sommige ritten duurder.

Reserveringskosten

De PvdA in Enschede maakt zich druk over de 3 euro toeslag die inwoners vanaf zaterdag moeten betalen als ze 'laat' reserveren, dat wil zeggen later dan negen uur 's avonds voor een rit de volgende dag of voor een rit op dezelfde dag. Door die regeling betalen gebruikers voor een spontaan geplande reis al gauw 6 euro meer. 
Volgens gemeenten zijn de reserveringskosten ingevoerd omdat gebruikers steeds vaker op het laatste moment een taxi bestellen, terwijl ze al lang weten dat ze een taxi nodig hebben. Een goed voorbeeld is het taxivervoer op zondagochtend richting de kerk, dit zijn ritten die ruim van te voren gereserveerd kunnen worden.
Het kwam vaak voor dat op zaterdagavond de planning rond was, maar dat er op zondagochtend nog zoveel reserveringen binnen kwamen, dat er een tekort aan chauffeurs ontstond en de vertraging opliep. Niet efficiënt. Gebruikers van de regiotaxi reserveren op het laatste moment om geen taxi te hoeven 'delen', maar dat is nou net waardoor de regiotaxi goedkoper kan zijn dan een reguliere taxi.
Door de reserveringskosten in te voeren hopen gemeenten en vervoerders dat reizigers gestimuleerd worden om op tijd te reserveren, vooral bij voorspelbare tochtjes zoals kerkbezoek, doktersafspraken of verjaardagsvisites.

Daalt het aantal reizigers?

Taxivervoerder Brookhuis, die het vervoer in zes van de 14 gemeenten op zich neemt, heeft geen idee welke gevolgen de nieuwe regeling heeft op het aantal ritten dat vanaf zaterdag wordt aangevraagd. "Het is voor ons een grote onzekerheid, een planning maken is nu lastig omdat we geen idee hebben over het aantal ritten," aldus woordvoerder Loes Visser van Brookhuis. 
Ook voor gebruikers is het volgens Brookhuis nu een periode van flink wennen: "We denken dat het voor gebruikers echt wel even anders is, we hebben daarom ook extra mensen in ons callcenter ingezet om uitleg te geven."
Een uitzonderingspositie is er voor inwoners van Borne en Rijssen-Holten, in die gemeenten verandert er voorlopig niets. De gemeente Borne wil het vervoer de komende jaren juist toegankelijk maken voor alle inwoners.
Lees meer:

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.