nieuws

RONA wil dat staatssecretaris nadenkt over extra goederenlijn Zevenaar-Oldenzaal

Goederentrein in Hengelo
Goederentrein in Hengelo
Als het aan belangengroepering Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking (RONA) ligt, dan wordt het personen en goederenvervoer per spoor verder gescheiden door de aanleg van een nieuwe goederenlijn tussen Zevenaar en Oldenzaal. De organisatie stelt dit voor, omdat het aantal treinen met gevaarlijke stoffen opnieuw is gestegen.
Eerder werd al bekend dat de aanleg van het Duitse deel van de Betuwelijn enkele jaren vertraging heeft opgelopen. Door de vertraging wordt het goederenvervoer voorlopig omgeleid via de provincies Noord-Brabant en Overijssel.

Wet Basisnet

De norm voor het vervoer van gevaarlijke stoffen per spoor is vastgelegd in de wet Basisnet. Vorige maand heeft staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu het verslag over de wet Basisnet aangeboden, waarin de resultaten voor het vervoer van gevaarlijke stoffen in 2016 zijn gepresenteerd.
In de brief wordt toegegeven dat zogeheten risicoplafonds voor vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor zijn overschreden, maar wordt ook gesteld dat de veiligheid overal gewaarborgd is. De RONA vindt deze conclusie 'voorbarig en ongefundeerd'.

In overweging

De RONA wil dat Dijksma de voorgestelde extra goederenlijn tussen Zevenaar en Oldenzaal serieus in overweging neemt. Ook wil de organisatie dat goederentreinen in de regio 's nachts langzamer rijden en wil zij van de staatssecretaris weten hoe zij ervoor gaat zorgen dat er op korte termijn binnen de norm wordt geopereerd.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.