nieuws

Huisartsenpost Almelo wil publiekscampagne, ze kunnen de drukte niet meer aan

Niet meer bellen voor een kind dat een dag oorpijn heeft, maar voortaan eerst op een app kijken. Het is één van de manieren waarop de Centrale Huisartsen Post in Almelo de druk wil verminderen. Ze komen om in het werk, net als andere huisartsenposten in de regio.
Elk jaar komen er meer telefoontjes binnen, elk jaar neemt het aantal consulten toe. Het is zo druk dat steeds meer artsen van hun diensten op de huisartsenpost af willen. "Patiënten bellen 's avonds vaker met klachten, waarmee ze best tot de volgende ochtend kunnen wachten", stelt voorzitter Willem Veerman van de Centrale Huisartsen Post in Almelo. 

'Mensen willen niet meer wachten'

"De huisartsenpost lijkt intussen een soort basisvoorziening te worden waar mensen makkelijk naartoe gaan. Mensen zijn niet meer gewend om te wachten. Als je pijn hebt, ga je naar de dokter, ook op zaterdag en zondag", zegt Veerman. 
"Ik maak ook deel uit van die maatschappij die aan het veranderen is. Ik wil ook graag boodschappen kunnen doen buiten kantoortijden. Het verschil is dat de huisartsenpost een collectieve voorziening is. Het systeem moet wel draaiende blijven. Nu kraakt het."
Zorgverzekeraar Menzis heeft er al voor gezorgd dat de post in Almelo meer personeel kon aannemen. "Maar dat kan je niet blijven doen", zegt directeur Janke Snel van de huisartsenpost in Almelo. "We kunnen hier ook niet even meer huisartsen neerzetten, want die zijn er niet."

Eigen praktijk 's avonds open? 
Huisartsen die in de avonduren in hun eigen praktijk een spreekuur invoeren, vermindert dat de druk? "Nee", stelt Snel. "Dan hebben we een tekort aan artsen die 's avonds de huisartsenpost bemannen."
"We gaan samen zoeken naar oplossingen", zegt Willem Veerman. "Een betere bereikbaarheid van de eigen praktijk bijvoorbeeld. Sommige praktijken zetten 's middags een antwoordapparaat erop. Patiënten die dat horen bellen dan geregeld na 17.00 uur naar de huisartsenpost. Een andere optie is de eigen praktijk iets langer open houden, zodat patiënten meteen na hun werk nog terecht kunnen bij hun eigen huisarts." 

Publiekscampagne

Veerman gaat morgen met collega's overleggen om de druk bij de huisartsenpost te verminderen. Hij wil een publiekscampagne, waarbij patiënten duidelijk wordt gemaakt dat de post alleen voor spoedgevallen is.
"Er zijn bijvoorbeeld goede apps waarop patiënten hun klachten kunnen intoetsen, zoals Thuisarts.nl of moetiknaardedokter.nl", aldus Veerman. "Die apps zijn met behulp van huisartsen ontwikkeld. Er is te lezen wat je bij veelvoorkomende klachten kunt doen. Dat zouden veel meer mensen kunnen doen." 
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Stuur ons direct een WhatsApp-bericht: 06 - 57 03 33 33.
Lees meer:
Lees meer:
Lees meer:
Lees meer:
Lees meer:

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.