nieuws

Deventer wethouder wijst kritiek Ombudsman op bijstandsregeling van de hand

"De kritiek van de Ombudsman is niet juist", laat wethouder Jan Jaap Kolkman weten. "We overtreden geen wet en de wachttijd van vier weken wordt niet overschreden."
De Nationale Ombudsman uit felle kritiek op de manier waarop bijstand in Deventer is geregeld. Volgens Ombudsman Reinier van Zutphen heeft de stad een te hoge drempel voor mensen die bijstand aan willen vragen.
Bovendien kunnen mensen die bijstand willen aanvragen, door de sollicitatieplicht van vier weken, niet snel genoeg een aanvraag doen. 

'Denkwijze Ombudsman verkeerd'
De Ombudsman heeft overigens niet alleen kritiek op Deventer, ook elf andere gemeenten lappen de regels volgens hem aan hun laars. Wethouder Kolkman kan zich niet vinden in de kritiek, hij vindt de denkwijze van de Ombudsman verkeerd. 
"De Ombudsman kijkt alleen naar de uitkering, die stelt hij centraal. Dat vind ik een eenzijdige interpretatie", licht Kolkman toe. "Laten we wel wezen: werk moet centraal staan, niet de uitkering."

'Vraag om uitkering is vraag om werk'
"Bij ons in Deventer staat werk centraal", gaat Kolkman verder. "Een vraag om een uitkering, beschouwen wij als een vraag om werk."
Mensen die in Deventer bijstand aanvragen, moet eerst vier weken verplicht solliciteren. "Financieel kwetsbare mensen worden zo in een nog moeilijkere positie gebracht", zegt de Ombudsman. "Wie geen geld voor zichzelf of zijn gezin kan verdienen, moet snel aanspraak kunnen maken op de bijstand."

'Wij overtreden geen wet'
Kolkman weerlegt die opmerking van de Ombudsman met de mededeling dat, ondanks de vier weken solliciteren, de aanvraag nog steeds binnen de wettelijke termijn gedaan kan worden. "Wij overtreden geen wet."
Lees meer:

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.