nieuws

Groeiende steun voor treinverbinding van Twente naar Groningen

Van Hardenberg naar Groningen, dat is hemelsbreed iets meer dan 70 kilometer. Maar wie met de trein reist, doet er ruim anderhalf uur over. Dat moet anders, vindt wethouder Jannes Janssen van Hardenberg. Er moet een betere verbinding komen tussen Groningen en Almelo. En de steun daarvoor groeit.
De meeste rails ligt er al, weet Janssen. Om de directe verbinding tot stand te brengen moet er alleen 15 kilometer spoor worden aangelegd tussen Musselkanaal en Emmen. En op een aantal plekken moet het traject worden opgewaardeerd. Totale kostenplaatje: 250 miljoen.

'Goede treinverbinding'

"Voor dat geld krijgt het Oosten van ons land een goede treinverbinding. Via Groningen, Emmen, Hardenberg reis je naar Almelo en Enschede. Op die manier verbind je sterke regio’s zoals Groningen en Assen, Zwolle, Noordoost-Overijssel en Twente met elkaar. Daar kan alleen maar iets goeds van komen", weet wethouder Janssen zeker.

Petitie

De steun voor een directe verbinding groeit. Reizigersvereniging ALMA is onlangs een petitie gestart, want juist nu is het perfecte moment om Groningen met Twente te verbinden, zegt ALMA-voorzitter Chris de Goede. De petitie is inmiddels meer dan 1500 keer getekend.
"We hebben het tij mee. Er is een enorme aanwas van reizigers. De mobiliteit neemt enorm toe op het moment. Op de lijn Zwolle - Emmen hebben we zo nu en dan behoorlijke capaciteitsproblemen. Er worden soms extra bussen ingezet. Ook het aantal reizigers op de lijn Almelo - Mariënberg neemt toe."
Voorzitter De Goede roept alle mensen die in de omgeving van de spoorlijn wonen op om de petitie te tekenen. "Van Veenkoloniën tot aan Vroomshoop, die mensen moeten allemaal tekenen, want dit is een kans."

250 miljoen

Zoals gezegd kan de spoorverbinding tussen Groningen en Almelo voor 250 miljoen euro worden gerealiseerd. Winstgevend is het traject volgens onderzoeksbureau Witteveen+Bos niet. Het bureau meldt dat rekening moet worden gehouden met een jaarlijks verlies van 7,5 ton.
Dat tekort is wat wethouder Jannes Janssen geen enkel probleem. "Bij het openbaar vervoer moet altijd geld bij. We moeten nu de koppen bij elkaar steken en zeggen: "Wij komen op voor het Oosten van het land en we willen hier een goede verbinding van en naar het noorden."
Zowel Chris de Goede van ALMA en wethouder Janssen zijn het erover eens dat ze met een aantal korte klappen een goede slag kunnen slaan om een directe spoorverbinding naar het Noorden voor elkaar te krijgen. "Nu is het moment."

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.