nieuws

Trein van Hengelo naar Bielefeld begin 2018 van start

Reizigers kunnen vanaf 14 januari 2018 met de nieuwe regionale trein RB 61 vanaf Hengelo en Oldenzaal naar Bad Bentheim, Osnabrück en Bielefeld reizen. Dit is voor het eerst dat er een regionale trein tussen Hengelo en Bielefeld rijdt.
Op het traject gaan in totaal acht nieuwe treinen van het type Stadler FLIRT rijden. Deze treinen zijn voorzien van een meerstroomsysteem om zowel op het Nederlandse als op het Duitse stroomnet te rijden.

Nieuwe vervoerder

Keolis Deutschland is de nieuwe vervoerder op Teutoburger-Wald-Netz (TWN), waar het traject Hengelo-Bielefeld een nieuw onderdeel van is. Zij nemen het vervoer vanaf 10 december 2017 over van de Westfalenbahn.
Keolis Deutschland verzorgt het vervoer op het TWN onder de naam Eurobahn. Zij doen dit in opdracht van Nahverkehr Westfalen Lippe (NWL), de Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen mbH (LNVG) en de provincie Overijssel.
Ondanks dat de treindienst vanaf 10 december 2017 in handen is van de nieuwe vervoerder Keolis Deutschland, gaan de grensoverschrijdende treinen tussen Hengelo en Bielefeld vanaf 14 januari 2018 van start.

Normen en regels

Reden hiervoor is dat de toelatingsautoriteiten in Duitsland en Nederland altijd eerst de nieuwe treinen beoordelen op de vastgestelde wettelijke normen en regelgeving voordat ze worden toegelaten op het spoor.
Tijdens de procedure die nodig is voor toelating wordt onder andere gekeken naar de uitkomsten van de uitgevoerde testritten en de productiewijze. Naar verwachting is de beoordeling nog niet op 10 december afgerond.

Wanneer is de start?

Om die reden hebben de opdrachtgevers in gezamenlijk overleg met de vervoerder besloten om pas vanaf zondag 14 januari 2018 het grensoverschrijdende traject Hengelo-Bielefeld te gaan rijden. Nadere informatie over de dienstregeling is binnenkort te vinden op www.eurobahn.de.

Grensland Express

De RB (Regionalbahn) 61 is als het ware de opvolger van de Grensland Express. Deze trein pendelde drie jaar lang tussen Hengelo en Bad Bentheim en werd geëxploiteerd door Syntus en de Bentheimer Eisenbahn. De Grensland Express trok maar 250 reizigers per dag; bij lange na niet genoeg voor een rendabele exploitatie. In december 2013 viel het doek voor de Grensland Express.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.