nieuws

Wat doet de minister met het advies over het uitstel van de opening van Lelystad Airport?

Minister van Nieuwenhuizen na de aanbieding van het rapport aan haar
Minister van Nieuwenhuizen na de aanbieding van het rapport aan haar
Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur staat voor een lastige keuze in het hoofdpijndossier Lelystad Airport. De Tweede Kamer heeft opdracht gegeven om 1 april 2019 open te gaan, maar het advies van de bewonerscommissie om pas te openen als het Nederlandse luchtruim opnieuw is ingedeeld, kan ze niet negeren.Â
In een eerste reactie op het rapport van de bewonerscommissie heeft de minister laten weten dat ze de aanbevelingen in het rapport mee zal nemen in haar advies naar de Kamer. Maar wat gaat ze die Kamer vertellen? 

Kamer niet schofferen

Vast staat dat het opnieuw indelen van het Nederlandse luchtruim meer tijd zal kosten dan de zestien maanden die er nu nog over zijn tot Lelystad Airport open moet. De minister zal de Kamer niet willen schofferen, door eigenhandig te besluiten dat Lelystad Airport dan maar later dan 1 april 2019 open moet. 
Van Nieuwenhuizen moet in haar afweging ook rekening houden met de belangen van Schiphol Airport. De luchthaven van Lelystad moet vluchten overnemen van het Amsterdamse vliegveld. Als dat niet lukt, zit Schiphol eigenlijk op slot. En dat is schadelijk voor de economie, zeggen voorstanders van verdere groei van Schiphol. 
Zelf heeft minister Van Nieuwenhuizen het niet met zoveel woorden gezegd, maar het kan bijna niet anders dat ze de Tweede Kamer zal adviseren toch in te stemmen met een latere openstelling van Lelystad voor extra vluchten van Schiphol. 

Uiterst kritisch

Want er kan geen sprake van zijn dat Lelystad vanaf 2019 gaat fungeren als 'vakantievliegveld', terwijl er fouten zijn gemaakt in de voorbereidende procedures.
Dat advies van een delegatie van bewoners van Overijssel, Friesland, Drenthe, Gelderland en Flevoland is glashelder.
In het advies is de delegatie uiterst kritisch over de werkwijze van het ministerie.

Vlam in de pan

Al jaren geleden is besloten dat Lelystad vakantievluchten van het overvolle Schiphol zou gaan overnemen. De vlam sloeg in de pan toen deze zomer bleek dat in- en uitgaand vliegverkeer zeker tot 2023 laag over Oost- en Noord-Nederland zal gaan omdat er hoger in het luchtruim geen plaats is.
Het ministerie heeft in de afgelopen maanden een aantal door tegenstanders ontdekte fouten in procedures erkend.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.