nieuws

Slimme borden moeten fietsende scholieren veiliger door Hardenberg leiden

Pilot voor fietsveiligheid in Hardenberg
Pilot voor fietsveiligheid in Hardenberg © Gemeente Hardenberg
Oplichtende displays, bebording en LED-lampen in het wegdek moeten fietsende scholieren wijzen op veiligere fietsroutes in Hardenberg. Vandaag werd de pilot ITS (Intelligent Transportssysteem) afgetrapt in Hardenberg.
In Hardenberg ontmoeten fietsers groot landbouw- en vrachtverkeer elkaar op de Bruchterweg. Omdat een deel van de Bruchterweg een smal wegprofiel heeft, kan dit leiden tot een onveilig gevoel en verkeersonveilige situaties. De toepassing van het nieuwe systeem is een nieuwe oplossing om met slimme technieken de fietsveiligheid te verbeteren.
De ITS-toepassing op deze locatie moet het gedrag van fietsende scholieren beïnvloeden zodat zij kiezen voor een veiligere fietsroute. Dit is een nabijgelegen fietsstraat die is aangelegd als veiliger route voor de scholieren.

Camera's
De ITS-toepassing kan fietsers en zwaar- en groot verkeer van elkaar scheiden met informatieborden die door een intelligent systeem met geavanceerde detectie aangestuurd worden. Als blijkt dat groot verkeer en fietsers elkaar gaan tegenkomen op de Bruchterweg, slaat het systeem aan en ontvangen fietsers een waarschuwing en een advies dat ze beter de veiliger route kunnen kiezen.

Belangrijk voor deze ITS-toepassing zijn de thermische camera’s om fietsers en voertuigen te detecteren. Deze camera’s zijn nauwkeurig in staat zijn om groot verkeer, auto’s, individuele fietsers en groepen fietsers te onderscheiden.

Pilot
De officiële aftrap van de pilot werd vandaag verricht door gedeputeerde en ROV Oost-Nederland voorzitter Bert Boerman en Jannes Janssen, wethouder van Hardenberg. Al fietsend hebben zij het systeem in werking gezet.
“Voorheen waren Intelligente Transportsystemen vooral bedoeld om het rijcomfort en de bereikbaarheid te verbeteren, zoals het programma 'Talking Traffic' waarin we als provincies en gemeenten samenwerken met Rijkswaterstaat. Binnen Talking Traffic wordt onder meer gewerkt aan nieuwe generaties verkeerslichten die voortdurend communiceren met voertuigen en fietsers om de doorstroming te verbeteren. Verder zien we ook steeds meer toepassingen die zich primair richten op verkeersveiligheid, zoals voetgangersdetectie en Intelligente Snelheids Adaptie (ISA) in auto’s", zegt Boerman.
"Deze ITS-toepassingen stimuleren en verkennen we graag vanuit de overheid. We hebben hoge verwachtingen van de positieve effecten van ITS-toepassingen om zo de verkeersveiligheid te verbeteren. Dat is ook hard nodig om de negatieve trend in de verkeersveiligheid weer om te buigen.”
De pilot loopt tot het najaar van 2018 met tussentijdse metingen om de effecten zorgvuldig te monitoren. Aansluitend vindt er een evaluatie van het systeem plaats om te bepalen of deze systemen ook op andere locaties kunnen worden ingezet.
Lees meer:

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.