nieuws

Waarom gaat het zo vaak mis op de N35?

In de spits is de N35 altijd druk
In de spits is de N35 altijd druk © Jolande Verheij
De Provinciale Staten overleggen morgen over de Perspectiefnota, mogelijk komen er vele miljoenen vrij om de N35 te verbreden om zo de doorstroom van het verkeer en de verkeersveiligheid te verbeteren. Want het gaat nogal eens mis op deze provinciale weg, maar waarom?
Sinds januari 2017 zijn er op de N35 tussen Zwolle en Enschede zestien ernstige ongelukken gebeurd waarvan vier met dodelijke afloop. Dit blijkt uit gegevens die RTV Oost heeft verzameld op basis van eigen berichtgeving. Hierin zijn niet de ongelukken meegenomen waar er alleen sprake was van materiële schade of lichtgewonden. 

Gevaarlijk rijgedrag

Volgens verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen is de N35 een typische N-weg. "Deze wegen suggereren dat ze eigenlijk niet zo bijzonder zijn, door de rechte wegen lijkt het alsof je goed zicht hebt, en als je je dan king of the road voelt laat je je niet belemmeren. Het gevolg is een gevaarlijke inhaalactie", vertelt Tertoolen.
Er kan niet geconcludeerd worden dat alle ongelukken op de N35 het gevolg zijn van een gevaarlijke inhaalactie. Maar als het zo vaak misgaat moeten een aantal ongelukken volgens Tertoolen veroorzaakt zijn door gevaarlijk rijgedrag. 
"Hoewel de weg overzichtelijk lijkt gaat het vaak mis door een verkeerde inschatting. Het is moeilijk in te schatten hoe hard jouw tegenligger gaat."

Frustratie

Tertoolen zegt dat dat juist de weinige en vaak korte inhaalpunten op een N-weg leiden tot meer frustratie. "Mensen die gefrustreerd raken, worden agressief en dat leidt weer tot gevaarlijk rijgedrag. Bij korte inhaalpunten kunnen vaak maar drie of vier auto's inhalen, als jij dan nummer vijf bent en nét niet kan inhalen bouwt dat de frustratie alleen maar op."
"Veel mensen hebben het gevoel dat elk oponthoud verschrikkelijk is. Dat gaat natuurlijk nergens over want inhalen leidt vaak niet tot tijdswinst. Maar voor een inhaalactie bedenkt een bestuurder niet: 'liever vijf minuten later op een afspraak dan dood'. Dat is wat lomp gezegd, maar zo werkt het wel." 

Oplossing?

Er zijn wel oplossingen om het aantal ongelukken terug te dringen zegt Tertoolen: "Waar mogelijk verbreden en de punten waar je kunt inhalen waar mogelijk verlengen. Daarbij moet er ook gekeken worden of er op bepaalde stukken om en om ingehaald kan worden. Dat scheelt wat frustratie."
"Een tweebaansweg helpt, maar er zijn altijd mensen die harder willen rijden dan de toegestane snelheid, dus gevaarlijke situaties blijf je houden. Ik zeg altijd: 'Als je wilt dat mensen zich aan de snelheid houden, dan moet je de weg daarop aanpassen zodat deze niet uitnodigt om het pedaal in te trappen', maar uitzonderingen blijf je houden."
Op onderstaand kaartje zie je alle ernstige ongelukken vanaf 1 januari 2017 tot en met het laatste ernstige ongeluk op de N35. De rode auto's geven de dodelijke ongevallen aan, de blauwe auto's geven de ongelukken aan met (ernstig) gewonden. 
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Stuur ons direct een WhatsApp-bericht: 06 - 57 03 33 33.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.