nieuws

Samenwerkende actiegroepen: onderzoek naar risico's vogeltrek rond Lelystad Airport moet opnieuw

"Dit rapport kan zo de prullenbak in." Dat is een van de reacties op het onderzoek naar het risico van vogeltrek voor vliegverkeer van en naar Lelystad Airport. Het onderzoek moet opnieuw, zeggen de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen. "Er zitten fouten en hiaten in die van cruciaal belang zijn voor het uiteindelijke oordeel van de MER-commissie over de vliegveiligheid."
Momenteel wordt de milieueffectrapportage Lelystad Airport gerepareerd, omdat er verkeerde berekeningen en foute uitgangspunten in opgenomen zijn. Een van de studies die voor de MER is gedaan, gaat over de risico's van vogeltrek voor het luchtverkeer van en naar Lelystad Airport.

Eindconclusie klopt niet

"Ik weet vrij veel van vogels en vliegbewegingen", zegt Rob de Wind van Laagvliegroutes Friesland NEE. "Ik ben het onderzoek gaan lezen, maar de eindconclusie klopt niet."
De conclusie van het onderzoek: er is geen sprake van een duidelijk verhoogd risico voor het luchtverkeer van en naar Lelystad op hoogtes tussen 1800 en 3200 meter.

Zeven punten

In een brief die aan Tweede Kamerleden is gestuurd, staan zeven punten waarop de literatuurstudie volgens de samenwerkende actiegroepen de fout ingaat. 
"Lelystad Airport ligt dichtbij de Oostvaardersplassen en daar is veel vogelmigratie", zegt De Wind. "Vogels vliegen daar laag. Maar in het rapport is de hoogte tussen nul en tweehonderd meter niet meegenomen." Terwijl daar dus zeker wel een risico kan ontstaan.

Verkeerde radarbeelden

In het rapport wordt beschreven dat radarbeelden van de KNMI-radar in De Bilt zijn gebruikt om vliegbewegingen van vogels te onderzoeken. "Maar die radar reikt niet ver genoeg om die vogels bij Lelystad Airport te zien. En staat ook veel verder weg dan in het rapport is te lezen." In het rapport wordt gesproken over dertig kilometer, maar die afstand is eerder het dubbele.
En dat terwijl er een schat aan bruikbare informatie is bij de Koninklijke Luchtmacht. "Die hebben in Friesland een radarinstallatie staan die tot voorbij Amsterdam reikt, die informatie verzamelt over vogelvliegbewegingen." Maar in de literatuurstudie geen woord daarover. 

Prullenbak

Zo is er nog een aantal punten van stevige kritiek op de bijlage. "Ik heb het aan een aantal experts laten lezen, één van de reacties die ik kreeg: dit rapport kan zo de prullenbak in", zegt De Wind.
De samenwerkende actiegroepen willen dat de beslissing over Lelystad Airport uit wordt gesteld tot de MER controleerbaar 'gedegen en betrouwbaar' is uitgevoerd. Ook moet de risicoanalyse rond vogelaanvaringen alsnog uitgevoerd worden.
"En de data van de Koninklijke Luchtmacht wordt onderzocht door een team van vakbekwame radarornithologen, zodat naast de militaire luchtvaart daar ook de civiele luchtvaart profijt van krijgt, zoals Lelystad Airport, Schiphol en wijde omgeving".

Geen vertrouwen

"De Tweede Kamerleden die we hierover hebben gesproken vinden het opmerkelijk. Het is de zoveelste miskleun, ik vind dit niet te geloven. Het is niet dat we tegen Lelystad Airport zijn, maar we zijn wel tegen de procedure."
Sprak de minister onlangs nog over het herstellen van vertrouwen in dit verhaal, dat vertrouwen is volgens De Wind ver te zoeken. "Deze MER moet worden afgeblazen, dit neem je toch niet serieus? En de minister wil op basis hiervan volgende week een besluit nemen. We voelen ons gepiepeld door de minister, die wil zo snel mogelijk laagvliegen."
Lees meer:
Lees meer:
Lees meer:
Lees meer:
Lees meer:
Lees meer:

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.