nieuws

Record-aantal verkeersdoden in Overijssel: ‘Vaak mentaliteitskwestie onder ouderen’

Waar de landelijke tendens is dat er vorig jaar minder doden in het verkeer vielen te betreuren, springt Overijssel er in negatieve zin uit. In onze provincie vonden 65 mensen de dood, zes meer dan het jaar ervoor. Onder de slachtoffers relatief veel senioren. “De voornaamste oorzaak? De mentaliteit onder ouderen.”
Een nogal opmerkelijke uitspraak. Vooral omdat die wordt opgetekend uit de mond van Ellie de Noord (71), secretaris van 250 leden tellende Deventer afdeling van de Federatie van Algemene Seniorenverenigingen.

Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) kent Overijssel – samen met Zeeland – het hoogste aantal fietsdoden per gefietste kilometer. Ruim een kwart van de landelijke fietsdoden in 2017 is verongelukt op een e-bike. Volgens de Fietsersbond houdt de stijging verband met de toenemende populariteit van de e-bike.

In de wielen rijden
Ellie de Noord betreurt de stijging, maar zegt er tegelijk dat het haar niet verbaast. Zelf organiseerde ze vier jaar lang fietscursussen voor senioren in de regio Deventer. "Dit jaar voor het eerst sinds vier jaar niet. Dat is overgenomen door de ouderenorganisatie ‘t Gilde. En ik vind dat je elkaar niet in de wielen moet rijden.”

Mentaliteitskwestie

Ze hoeft er geen seconde over na te denken wat de meest gemaakte fout is onder fietsende ouderen. “Dat is het rijgedrag. Mensen slaan bijvoorbeeld zomaar ineens links- of rechtsaf. Doen soms maar wat. Onder het motto: de anderen zien me wel. Maar zo werkt het nu eenmaal niet in het verkeer. Dat is puur een mentaliteitskwestie.”

Maar dat is toch niet alleen aan ouderen voorbehouden? “Nee, ook jongeren kunnen er wat van. Maar er is één groot verschil: die zijn veel behendiger op een fiets. Ouderen hebben nu eenmaal niet dezelfde reactiesnelheid. En daar houden ze soms onvoldoende rekening mee.”

Levensgevaarlijk

Zodra ze een dergelijke instelling bij haar cursisten bespeurde, kwam De Noord meteen in actie. “Als ze dit gedrag al op een gewone fiets vertonen, dan probeerde ik ze er vanaf te praten om op een e-bike te stappen. Dat zou levensgevaarlijk zijn.”
Ze meent dat hier voor haar ouderenorganisatie FASv wellicht een schone taak is weggelegd. “Met de Overijsselse afdelingen komen we enkele malen per jaar bij elkaar. In ons eerstvolgende overleg komt ongetwijfeld aan de orde komt wat wij hierin kunnen betekenen.”

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.