nieuws

Enschede Promotie en gemeente zijn verbaasd over reacties uit Winterswijk: 'Dat is de marktwerking'

Promotieteam 'Enschede, staat je goed' aan de slag in Winterswijk
Promotieteam 'Enschede, staat je goed' aan de slag in Winterswijk © Twitter / Henk Jan Tannemaat
De actie die de Stichting Enschede Promotie afgelopen zaterdag in Winterswijk hield om Achterhoekers naar Enschede te lokken, is in het Gelderse dorp in het verkeerde keelgat geschoten. Volgens directeur van de Enschedese stichting Marieke ter Bruggen is dat een vreemde reactie. "Dat is de marktwerking, iedere stad is vrij om zichzelf te promoten."
De Winterwijkse burgemeester Joris Bengevoord liet gisteren weten de promotie-actie van de Enschedeërs niet goed is gevallen bij het winkelend publiek. Dat spreekt Ter Bruggen tegen. "De mensen vonden het juist een leuke en ludieke actie. Ondernemers reageerden inderdaad minder positief, maar dat is logisch."

Nieuw speelveld

Ook de gemeente Enschede is verbaasd over de reactie van Winterswijk. "Dit is het spel dat ondernemers spelen. Door de nieuwe N18 is het speelveld veranderd, dus moeten de ondernemers een nieuwe plek vinden", legt woordvoerder Ton Kamp uit.

Minder reistijd

De opening van de nieuwe N18 was de aanleiding voor de actie. "Omdat de reistijd van de Achterhoek naar Enschede met een kwartier is afgenomen, zagen wij een kans om de Achterhoekers op Enschede te wijzen", legt de directeur uit.
Een kans die ook de Gelderse ondernemers hadden kunnen grijpen. "Misschien zijn de Enschedeërs hen te slim af geweest", vraagt de woordvoerder van Enschede zich af. "Als Winterswijk het wil, mogen zij hier een actie houden om Winterswijk te promoten."

'Elkaars vliegen afvangen'

Enschede Promotie heeft niet het doel om 'elkaars vliegen af te vangen', zoals Bengevoord dat noemde. "Wij willen de mensen die een dagje in Arnhem winkelen verleiden om dat eens in Enschede te doen. Een deel van die doelgroep woont in Winterswijk."
Een promotie-actie om meer Duitsers of Randstedelingen naar de Twentse stad te lokken, was volgens de Gelderse burgervader logischer. Maar dat doet Enschede al. "We promoten bijvoorbeeld al in Essen, maar wij willen best samenwerken om meer te inzetten op de Duitsers in het grensgebied", legt Ter Bruggen uit.

Professionele aanpak

Het is niet vreemd dat ondernemers kijken naar wat hun kansen zijn en waar die liggen, stelt Kamp. "Dat gebeurt veel vaker. Het zijn allemaal professionals, het vergt dus ook een professionele aanpak", vertelt hij.

In gesprek

Burgemeester Bengevoord gaf aan graag in gesprek te willen met zijn Enschedese collega Onno van Veldhuizen, daar staat Enschede voor open. "Dit is een actie van de ondernemers en niet van de gemeente", benadrukt de woordvoerder. "Maar uiteraard willen we het gesprek aangaan."
Lees meer:

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.