nieuws

André Manuel probeert zijn nieuwste voorstelling Dreejklezoew uit bij Oerol

André Manuel probeert zijn nieuwste voorstelling Dreejklezoew uit bij Oerol op Terschelling. Dreejklezoew is een oud-Twentse uitdrukking voor een soort zwartgallige verguisde mythische clown.
"In verband met de maatschappelijke onrust die is ontstaan rondom de aankondiging van deze voorstelling zijn er nog meer dan voldoende kaarten beschikbaar", schrijft het WilminkTheater in Enschede. "En zo ziet Dreejklezoew dat graag", want Manuel gebruikt het podium waarvoor het bedoeld is: een plek waar je dingen onomwonden kunt zeggen. 

Oerol

Dat lukt hem wonderwel in het bomvolle zaaltje van De Vijfpoort. Een plek waar Oerol niet zelf programmeert, maar een van de vele podia waar kunstenaars het publiek vermaken. André komt hier al vele jaren. Zonder afspraak inmiddels, zegt Jan de Jong, de eigenaar. Hij komt gewoon. Struint wat rond, schrijft teksten en verzint prachtige liedjes en slaat zijn kamp op achter in de tuin. Net als vele andere muzikanten die in de Vijfpoort spelen. Tien dagen lang volle bak. 

Hard en grappig

Vorige week ongeveer begon Manuel te schrijven en gisteren trakteerde hij het publiek in zijn derde try-out op veertig minuten. Manuel lijkt niet milder geworden. De Syrische peuter met een Belgische kogel in haar wang, is meerdere keren onderwerp van gesprek. Hitler, Korea en 'Trumpf' ook.
Manuel brengt de wereld samen in een ontmoeting op het terras van De Vijfpoort: een 'Amy Winehouse', een Duitser, een filosoof uit Formerum ('de wereld is in de war!') en een Tukker. Hij is de schrijver. Wel politiek scherper en confronterender. Maar of het zo is dat hij alles mag van deze Manuel-liefhebbers, of dat we beter tegen zijn grappen kunnen is niet helemaal duidelijk. Geen ziel die de zaal verliet. Terwijl de grappen en confrontaties hard zijn, wordt meestal hard gelachen. 

Ongemak

Manuel zelf is wel blij met de reactie van zijn publiek, maar 'ongemak' is ook de bedoeling. 'Nee', hij is niet milder en geniet wederom van een twee weken Terschelling. Het ontmoeten van andere theater- en muziekmakers drijft hem. 
Ooit ontstond het fenomeen Oerol omdat men op Terschelling in luwe tijden wel wat toeristen konden gebruiken. 'Laten we theater en muziektalenten vragen hier wat op publiek uit te proberen', bedacht Joop Mulder - die vorig jaar na twintig jaar de organisatie aan anderen overliet. Creatievelingen konden dan podium kiezen waar ze wilden. Op straat, overal... oeweral, Oerol dus. 

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.