nieuws

Topjaar Scania, maar succes heeft in Zwolle ook een keerzijde

Vrachtwagenproducent Scania, met een grote productievestiging in Zwolle, stevent dit jaar wereldwijd af op een topjaar. De magische grens van 100.000 verkochte vrachtwagens komt in zicht. Maar het succes heeft ook een keerzijde.
Door aanloopproblemen bij de introductie van de nieuwe productielijn in Zwolle en Meppel voor de nieuwe generatie Scania vrachtwagens én problemen met de levering van onderdelen, worden in Zwolle te weinig vrachtwagens gemaakt om aan de vraag te voldoen. De stakingen in de sector groot metaal, waaraan Scania werknemers al twee keer hebben meegedaan, maken het probleem nog groter.

Honderden vrachtwagens minder

Exacte getallen geeft Scania niet, maar er rollen de afgelopen weken honderden vrachtwagens te weinig van de band. Op termijn moeten het er 200 per dag zijn, maar dat aantal wordt nog lang niet gehaald.
Medewerkers moeten veel overwerken om de achterstanden in te halen. In het weekend en de avond wordt regelmatig langer doorgewerkt. Het trekt een zware wissel op het personeel. Veel medewerkers zijn het zat en hebben daarom in de afgelopen periode al twee keer meegedaan aan de stakingen voor de nieuwe cao.
lees verder onder video
Werknemer Scania Zwolle
werknemer Scania aan het woord
"Het klopt dat we op dit moment veel van onze mensen vragen", zegt manager personeelszaken Betsie Grube. "We hebben er ook begrip voor dat mensen klagen. Maar het is een combinatie van factoren."
We hebben meer problemen gehad met de introductie van de nieuwe vrachtwagenlijn dan we hadden voorzien. Ondanks trainingen vooraf, halen we niet de aantallen die we willen maken op een dag. Dat komt ook door problemen bij de toeleveranciers, waardoor we soms lang moeten wachten op onderdelen. En de stakingen werken natuurlijk ook niet mee"

Signaal opgepakt

Maar het signaal dat de werknemers via de stakingen hebben afgegeven is door het Zweedse concern opgepakt. "We zien in dat we met onze plannen begin dit jaar te ambitieus van start zijn gegaan. We doen er momenteel alles aan om de achterstand weg te werken.
lees verder onder video
Betsy Grube manager Scania Production Zwolle
Betsie Grube Scania Production Zwolle
"We hebben extra personeel aangetrokken en hebben onze targets aangepast. Met hulp van een groot aantal werknemers wordt er deze week in de eerste vakantieweek vrijwillig doorgewerkt, daardoor hopen we dat we na de vier weken met een bijgesteld produktieplan en de weggewerkte achterstand met een schone lei kunnen beginnen."

Maatregelen

Voorwaarde is wel dat verdere stakingen in de vastgelopen onderhandelingen voor de Metalektro cao bij Scania uitblijven. De bereidheid om voor die cao het werk neer te leggen is groot. Juist omdat er bij Scania zoveel overwerk is.
In de huidige cao staan regelingen die het overwerk in de metaalsector binnen de perken houden. De werkgevers willen die regelingen in de nieuwe cao schrappen en dat is een heikel punt voor de Scania-medewerkers.
"Wij hebben als een van de grootste werkgevers in de metaalsector maar weinig invloed op de onderhandelingen", zegt Grube. "De FME, de werkgeversorganisatie, sluit de cao af voor alle bedrijven in de groot metaal. Dus ook voor de wat kleinere bedrijven die in een andere positie verkeren."
lees verder onder video
Betsy Grube manager Scania Production Zwolle
Betsie Grube Scania Production Zwolle
"Het is heel frustrerend dat wij als groot bedrijf steeds de klappen van de staking moeten opvangen, terwijl we eigenlijk heel goede bedrijfsregelingen binnen Scania hebben die in sommige gevallen beter zijn dan de regelingen die de cao voorschrijft. Wat ons betreft hebben we na de zomer een nieuwe cao, dat lijkt me voor iedereen, werkgevers en werknemers, het beste", aldus Grube.

Lees hieronder meer over de vastgelopen onderhandelingen in de grootmetaal

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.