nieuws

Onderzoekers: "Vervoer over water in Overijssel beperkte invloed op files"

File
File © iStock
Het goederenvervoer over water kan in Overijssel nog groeien, maar die groei is beperkt. Dat zeggen onderzoekers van Hogeschool Windesheim. Van goederen die over de weg vervoerd worden, kan 1 à 2,5 procent over water vervoerd worden. Het onderzoek is gebaseerd op bulkgoederen in de bouw en agrifood, goederen die het meest geschikt zijn voor vervoer over water, het werkelijke percentage kan nog iets hoger liggen.
Die 1 à 2,5 procent vertaalt zich al gauw in 25 tot 30 vrachtwagens per dag, gevuld met goederen zoals granen, zand, grind en cement. Die goederen kunnen in grote volumes worden getransporteerd, waardoor ze geschikt zijn voor vervoer per schip. Door in te zetten op vervoer over water kan de drukte op de weg verminderd worden en het draagt bij aan CO2-reductie.
Ook in andere sectoren is het mogelijk om goederenstromen te verplaatsen van de weg naar het water. Kansrijk is bijvoorbeeld de sector afval & recycling.

Bedrijfsleven aan zet

Maar om dat realiteit te laten worden is het bedrijfsleven aan zet, aldus associate lector Logistiek Fatma Saçli van Windesheim: "Zij moeten ervoor kiezen om hun goederen over water te vervoeren. Die mogelijkheden zijn er ook voor bedrijven met kleinere goederenstromen: zij kunnen inzetten op goederenbundeling. Vertrouwen speelt dan een belangrijke rol, ze zullen data moeten delen om schaalvoordelen te bereiken."
Volgens Saçli is de invloed van de binnenvaart beperkt op de filedruk;als het om de modal shift van weg naar binnenvaart gaat; het meeste vervoer op de weg is personenvervoer. Om te voorkomen dat de wegen in 2030 helemaal vastlopen is het volgens haar "belangrijk om daar oog voor te hebben". 

Filedruk neemt toe

De provincie Overijssel heeft een integrale netwerkvisie neergelegd om te voorkomen dat de economie in 2030 grote schade oploopt door de filedruk. De verwachting is dat de A28, de A1 en de A35 alleen maar meer vastlopen, met name rondom Zwolle en tussen Almelo en Hengelo. 
Vooral de fiets moet volgens de provincie wél de files aanpakken, vooral rondom steden. Lees ook: Provincie ziet fiets als hét middel om files rond steden als Zwolle te bestrijden

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.