nieuws

Drones brengen steeds vaker verkeerssituaties in beeld, vandaag in Hengelo

Drones hangen steeds vaker in de lucht om drukte op verkeerskruisingen in beeld te brengen. Ingenieursbureau Roelofs uit Den Ham heeft sinds vorig jaar al zestig locaties in beeld gebracht in opdracht van gemeenten en provincies.
Hoeveel auto's rijden er? Hoeveel fietsers? In welke richting gaat het meeste verkeer? Het wordt allemaal door drones in beeld gebracht. Roelofs werkt daarbij samen met Highscan Drone Solutions uit Eibergen. Vandaag vlogen twee drones boven Hengelo om het verkeer rond het Mitchamplein in kaart te brengen.

Plein gaat op de schop

De gemeente wil dat plein volledig op de schop gooien. Niet alleen de riolering wordt aangepakt, ook de verkeersafwikkeling rond het plein moet anders. Een ontwerp is er echter nog niet.
"Het is een oud kruispunt", zegt verkeersdeskundige Jelle Schilstra van de gemeente Hengelo. "Automobilisten, voetgangers en fietsers moeten hier soms lang wachten. De fietssnelweg F35 komt hier in de toekomst ook overheen. We willen hier een toekomstbestendig ontwerp voor maken." 

Waarnemers in oranje hesjes zijn passé

Normaal gesproken zou de gemeente waarnemers langs de weg zetten. Meerdere mensen in oranje hesjes die het verkeer tellen en kijken welke kant ze op gaan. "Deze kruising is te groot om het op die manier te doen. Die mensen moeten alles noteren, die informatie daarna allemaal bundelen en handmatig verwerken. Met drones gaat het veel sneller", zegt Schilstra. 
De drones hangen op meerdere dagen boven de kruising. Zowel in de ochtend- als de avondspits. "Op basis van de verkeersstromen maken wij analyses", legt Tim Adema van ingenieursbureau Roelofs uit. "Daarvoor hebben wij speciale software. De gemeente kan op basis van onze analyses een ontwerp maken voor een nieuwe kruising. Daarnaast kunnen ze bijvoorbeeld ook kijken hoe ze het beste de verkeerslichtinstallaties kunnen instellen." 

Realtime verkeersbeeld

Adema verwacht dat voor verkeersonderzoeken steeds vaker drones worden ingezet. "Er zijn zelfs ontwikkelingen gaande dat we dit soort onderzoeken realtime kunnen doen. Nu analyseren we alle data nog achteraf. Als we dat realtime doen, kan dat toegepast worden voor allerlei doeleinden, bijvoorbeeld evenementen." 
Of Hengelo vaker drones gaat gebruiken om verkeer in beeld te brengen? "Dat verwacht ik wel", zegt Jelle Schilstra. "Maar niet voor een klein kruispunt, het moet wel een bepaalde complexiteit hebben." 
Het duurt nog even voordat de schop aan het Mitchamplein en de wegen eromheen de grond in gaat. Zodra de analyses van het ingenieursbureau binnen zijn gaat de verkeersafdeling aan het werk. Naar verwachting duurt het nog zeker anderhalf jaar voordat de wegwerkzaamheden starten. 

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.