nieuws

Laag water in de IJssel zorgt voor problemen bij veel bedrijven

Overijsselse bedrijven die afhankelijk zijn van de binnenvaart kampen met aanhoudende problemen door de lage waterstand in de IJssel. Alleen Zwolle is nog goed bereikbaar via het IJsselmeer. Twentse bedrijven die bediend worden via de IJssel en het Twentekanaal zien de kosten voor grondstoffen steeds verder omhoog schieten.
De IJssel wordt door binnenvaartschippers de laatste maanden bestempeld als een smalle sloot. De diepgang van de rivier is momenteel niet meer dan 1.65 m. Terwijl normaal gesproken de waterstand op ruim boven de twee meter behoort te staan. "Op sommige plekken kan je de IJssel oversteken zonder met je kop onder water te komen", zegt Armin Krien, directeur van de Twentse Zandmaatschappij.

vol

Het betekent dat schepen niet meer vol kunnen worden geladen. Doen ze dat wel, dan lopen ze het risico vast te lopen op de bodem. Schippers rekenen wel het volle pond voor een levering, ook al zit hun boot de laatste tijd maar voor de helft vol. "In feite zijn 50 procent van de kosten voor lucht", verzucht Krien.
De Zandmaatschappij moet daarom sommige klanten nee verkopen. "Enkele bouwprojecten worden uitgesteld. We kunnen gewoon geen grote hoeveelheden meer leveren. Alle onze voorraden zijn simpelweg verdwenen."

files

Bij de sluis bij Eefde, waar het Twentekanaal aansluit op de IJssel, staan inmiddels files. Omdat volle ladingen niet kunnen zijn er meer schepen nodig om dezelfde hoeveelheid grondstoffen te kunnen vervoeren. "Als die allemaal door de sluis moeten, dan krijg je dus opstoppingen", zegt Jeroen van der Spiegel van Op- en Overslag Twente. 

Veevoer

"Wij bedienen veel veevoerverwerkers. Door de droogte van afgelopen zomer zien we de laatste weken een enorme vraag naar mais. Veel boeren slaan extra krachtvoer in omdat ze zelf maar weinig hebben kunnen produceren. Maar die vraag kunnen we nu met moeite aan, juist vanwege de lage waterstand, wat ook al een gevolg is van de droogte."

Hoe lang nog?

De kans dat het waterpeil in de rivieren door wat regenbuitjes weer op omhoog gaat is gering. De situatie kan nog tot aan het voorjaar duren. "De grote rivieren zijn volledig afhankelijk van neerslag in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland", legt Anne-Ruth Schreijgrond van Port of Twente uit.
"Als het daar straks kouder wordt, dan valt er daar sneeuw. Leuk voor de wintersport, maar sneeuw smelt niet. En dan komt die neerslag dus ook niet hier. Wij zijn dan ook bang dat het nog tot maart of april kan duren voordat het waterpeil weer normaal is." 
Bekijk alle artikelen in het dossier 'Droogte in Overijssel 2018'.
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Stuur ons direct een WhatsApp-bericht: 06 - 57 03 33 33.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.