nieuws

Nóg meer blauwe zwaailichten op de weg; weten we nog wel voor wie we aan de kant gaan?

De politie, brandweer, ambulance, marechaussee, het Rode Kruis, Rijkswaterstaat, ProRail en nu ook nog de veiligheidsregio. Ze rijden allemaal in voertuigen met blauwe zwaailichten en sirene. Volgens verkeersdeskundige Max van Kelegom is dat leuk en aardig, maar hij kan zich voorstellen dat mensen de bomen door het bos niet meer zien met ál die verschillende voorrangsvoertuigen.
"Hulpdiensten moeten een protocol opstellen zodat er alleen gereden wordt met zwaailicht en sirene als dat écht noodzakelijk is. Straks weten mensen niet meer waarvoor ze aan de kant gaan, bestuurders moeten het belang blijven inzien van deze voorrangsvoertuigen", zegt Van Kelegom. "Het is belangrijk dat je als burger weet waarom je plaats moet maken."
Eén soort signalering
Hij vindt het niet erg dat nu ook de veiligheidsregio met sirenes gaat rijden, maar pleit wel voor één soort signalering. "Alle voorrangsvoertuigen moeten hetzelfde soort lampen en hetzelfde geluid krijgen. Weggebruikers moeten gewoon weten dat ze aan de kant moeten bij die sirene en niet nog eens het onderscheid moeten maken welk voertuig hen nadert."
"Zodra er een goed protocol is rijden de auto's alleen met optische- en geluidsignalen zodra dat écht nodig is. Als ook de weggebruiker dat door heeft gaan ze aan de kant. Ik kan me voorstellen dat mensen de bomen door het bos niet meer zien als de ene dag een groen voertuig met zwaailichten hen passeert en de dag erna ineens een gele."
Volgens Ira Hesp, woordvoerder van de Veiligheidsregio Twente, maakt de veiligheidsregio gebruik van het landelijke protocol. De reden dat ze nu een eigen auto hebben, is volgens Hesp omdat voorheen de wettelijke aanrijtijden niet gehaald werden, omdat ze niet met zwaailichten konden rijden.
tekst gaat verder onder de foto
auto ProRail
auto ProRail © Steven Lek

Voorrangsvoertuigen

Nu ook de veiligheidsregio met voorrangsvoertuigen mag rijden, zijn er zestien verschillende voorrangsvoertuigen in Nederland op de weg te zien. De minister van Verkeer en Waterstaat bepaalt welke instanties er met blauwe zwaailichten mogen rijden. 
Tegenover het AD liet verkeersdeskundige Benjamin van der Velden in 2016 al weten dat burgers de bomen door het bos niet meer zien in de 'jungle van zwaailichtauto's'. Toen startte een proef met de groene auto en ook het Rode Kruis werd toen aan het lijstje toegevoegd. "Iedereen heeft tegenwoordig zwaailichten en speciale markering op de voertuigen. Er zijn zoveel instanties die zichzelf belangrijk vinden dat het voor de burger steeds lastiger wordt."

Dit zijn alle instanties die met blauw zwaailicht mogen rijden

  • Politie
  • Brandweer
  • Ambulance
  • Veiligheidsregio
  • Rode Kruis
  • Reddingsbrigade
  • Rijkswaterstaat
  • ProRail (incidentenbestrijding)
  • De Koninklijke Marechaussee
  • Bloedbanken
  • Diensten die het vervoer van organen voor orgaantransplantatie verzorgen
  • Justitiële Inrichtingen van het Ministerie van Veiligheid en Justitie
  • Milieu Ongevallendienst van het RIVM
  • Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EODD)
  • Urban Search and Rescue (USAR)
  • DCMR en Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid

'Vliegende boswachters?'

Online blijkt dat er verontwaardiging is over de extra auto. "Vliegende boswachters?", schrijft Fred Zwijnenberg. Ook Bram Rutgers laat via Twitter weten dat het alleen maar verwarrender gaat worden. "Maakt het allemaal nog verwarrende Rijkswaterstaat mag ook al met blauwe lampen rijden Wie niet inmiddels"
Lees meer:

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.