nieuws

Werkstraf van 240 uur geëist tegen veroorzaker dodelijk ongeval bij Haaksbergen

Het ongeval op de N315
Het ongeval op de N315 © Archief
Tegen de veroorzaker van een dodelijk ongeval bij Haaksbergen is een werkstraf geëist van 240 uur. Op de Needseweg ging het mis in de vroege ochtend van 1 december 2017.
De bestuurder van een lange vrachtwagen veroorzaakte een aanrijding die het leven kostte van een 63-jarige automobilist uit Haaksbergen. De chauffeur had de avond voor het ongeluk betonnen brugdelen afgeleverd. Na de nacht op de bouwplaats doorgebracht te hebben, wilde hij samen met een collega in een andere vrachtwagen terug naar huis rijden.
Op het moment dat hij vanaf de bouwplaats de Needseweg opdraaide, botste een auto tegen het achterste deel van de oplegger. De bestuurder van de auto raakte door de botsing zo zwaar gewond dat hij dagen later overleed in het ziekenhuis.
Vanmiddag eiste het Openbaar Ministerie een werkstraf van 240 uur tegen de chauffeur, een 28-jarige man uit Nieuwkoop. Daarnaast wil het OM een voorwaardelijke ontzegging van zijn rijbevoegdheid.

Genoeg tijd

De chauffeur vertelde voor de rechtbank dat hij de auto van het slachtoffer had gezien toen deze vanaf de oude N18 de Needseweg opreed. Omdat de afstand tussen de auto en zijn vrachtwagen 500 meter was en de maximale toegestane snelheid 50 was, dacht hij genoeg tijd te hebben om linksaf te slaan en de weg op te rijden.
Hij zag de auto van het slachtoffer pas weer toen die al bijna op zijn oplegger botste. Met zwaaibewegingen probeerde hij de bestuurder van de auto nog te waarschuwen maar die reageerde niet. Zonder te remmen reed de auto tegen de oplegger.
Volgens de officier van justitie maakte de chauffeur op dat moment een fout met fatale gevolgen. De afstand van 500 meter tussen de auto van het slachtoffer en de optrekkende vrachtwagen was te weinig om veilig weg te rijden van de bouwplaats. Uit berekeningen zou blijken dat een auto in een halve minuut op de plek is waar de chauffeur zijn 22 meter lange vrachtwagen op de tegenovergestelde weghelft draaide.

Extra onderzoek

Een botsing was bijna onvermijdelijk. De advocate van de chauffeur denkt dat het slachtoffer mogelijk harder reed dan de toegestane 50 kilometer en denkt ook dat het slachtoffer geen gordel droeg. Ze vroeg de rechtbank om extra onderzoek daarnaar, maar dat verzoek werd afgewezen. 
Overigens is het onduidelijk waarom het slachtoffer de oplegger niet heeft gezien. Onderzoekers van de politie constateerden een paar dagen later dat er op de bouwplaats felle lampen brandden die mogelijk verblindend werkten, maar het staat niet vast of die lampen ook aan waren op het moment van het ongeluk.

Lampen

De chauffeur zegt dat hij voor vertrek nog controleerde of alle lampen aan de zijkant van de oplegger werkten, maar de politie zag dat ze aan de linkerkant kapot waren. 'Dat zegt niets', volgens een politierapport, 'de lampen kunnen kapot zijn gegaan door de aanrijding'.
Over twee weken doet de rechtbank uitspraak.
Heb je opmerkingen of aanvullingen op dit bericht? Stuur ons direct een WhatsApp-bericht: 06 - 57 03 33 33.
Lees meer:
Lees meer:

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.