Nieuws

"Ik ging kijken naar een auto in Duitsland zonder dat ik ook maar een foto had gezien"

Consumenten kiezen steeds vaker voor een tweedehands auto die uit het buitenland komt. Daar valt meer te kiezen en regelmatig is de prijs gunstiger dan in Nederland. De populariteit van importauto's mag dan stijgen, je moet goed opletten waar je mee bezig bent. En dat is soms lastig bij een auto. "Het blijft voor veel mensen toch emotie."
Hij moest er een paar uur voor naar Duitsland rijden, maar sinds drie maanden is Laurens Keizer eigenaar van een nieuwe tweedehands importauto: een speciaal model Seat Leon Cupra. "Deze handgeschakelde versie is hier niet te krijgen." Zonder een foto van de auto te hebben gezien reed hij naar de Duitse dealer. "Op de website stond alleen een plaatje met de tekst dat de foto's nog zouden komen. De volgende morgen stond ik bij de dealer." Bang voor een teruggedraaide kilometerstand of een auto met schade was hij niet. "Ik vertrouw de merkdealer in Duitsland."
Keizer is niet de enige die koos voor een importauto. De afgelopen jaren zijn er steeds meer auto's uit het buitenland in Nederland verkocht. Vorig jaar ging dat aantal bijna richting het recordaantal van 300.000 gebruikte personenauto's, blijkt uit cijfers van BOVAG.

Gegroeid als kool

Ook in Overijssel kijken klanten graag over de grens. "De importmarkt is gegroeid als kool", vertelt eigenaar Bas Oude Luttikhuis van MrWheelson in Enschede. Het bedrijf heeft meerdere vestigingen in het land. "Wij zijn gespecialiseerd in het online auto kopen. Bijna jaarlijks zien we een verdubbeling van de cijfers." Corona heeft daar zeker aan bijgedragen. "Mensen gingen veel meer online kopen, ook auto's." John Wilmink van het gelijknamige autobedrijf uit Hengelo: "Een paar jaar geleden was het nog een beetje taboe als een auto uit het buitenland kwam, nu niet meer." Car Import Twente vult aan: "2021 was ons beste jaar aller tijden."

Complicaties

Import is populair, zoveel is duidelijk. Maar er tekenen zich donkere wolken af boven de autoverkoop. Zowel voor auto's die consumenten in Nederlands kopen, maar ook voor de importauto's. "De prijzen lopen op, de levertijden lopen op, het wordt niet makkelijker om auto’s te kopen", begint Bas Oude Luttikhuis. De oorlog in Oekraïne en de strenge coronalockdowns in China verstoren de automarkt, die juist weer aan het opkrabbelen was na de crisis. De Leng: "Afgelopen jaren was import booming. Door een algemeen tekort aan auto’s in Nederland. Maar nu droogt ook de Europese vijver op. Normaal stonden er op Europese autosites zo'n 1,8 miljoen auto’s online. Dat aantal is sterk teruggelopen met wel 500.000 auto's."
Inderdaad staan op de populaire Duitse autosite Mobile.de minder dan 1,2 miljoen auto's te koop. "Dat zijn er nog steeds veel, maar wel veel minder dan voorheen." Car import Twente laat weten: "Import was aantrekkelijk, totdat fabrieken minder auto’s konden leveren. Wij importeren bijna geen auto’s meer."

Minder keuze

Voor consumenten wordt het er niet makkelijker op. Een nieuwe auto is voor veel mensen te duur, bovendien zijn de levertijden lang. De prijzen van occasions in Nederland stijgen praktisch elke maand, jong gebruikte auto's uit het buitenland zijn minder makkelijk te krijgen en ook daar lopen de prijzen op. "Er is veel minder roulatie", zegt Gerben Schiphorst van Auto Schiphorst. En volgens Michiel Wegdam van Wegdam Autoconsultancy is op dit moment niets meer zoals het was. "De oorlog in Oekraïne en corona in China hebben alles door de war geschopt. Nu staan sommige elektrische auto’s in Duitsland voor meer geld bij de dealer dan dat ik ze op dit moment verkoop."

Opletten

Los van wereldwijde leveringsproblemen zijn er nog wel een aantal kanttekeningen te plaatsen bij het aanschaffen van een importauto. Zo hing er jarenlang een taboesfeer op importauto's, omdat de kans groot was dat je een schadeauto in huis haalde, vertellen meerdere importeurs. "Die kans is er nog steeds. Het is altijd opletten", vertelt Bas Oude Luttikhuis. "Wij willen voorkomen dat de consument in een van de valkuilen trapt. Soms is het niet goedkoper om te importeren. Als je online een auto tegenkomt met een lage BPM, dan heeft die auto waarschijnlijk schade. Dus oppassen." De importeurs die RTV Oost spreekt, zeggen dat ze hun importauto's alleen bij merkdealers kopen of garagebedrijven die ze vertrouwen. Maar dus niet bij particulieren in het buitenland.
Niet elke importauto is goedkoper dan in Nederland, vertelt ook Gerben Schiphorst van Auto Schiphorst. "Ik vind importauto's nu minder interessant geworden, dan twee jaar geleden. Bovendien kan een auto ook goedkoper zijn doordat je een minder goede garantie krijgt."
Het wordt niet makkelijker om auto’s te kopen
Bas Oude Luttikhuis van MrWheelson
Verschillende importeurs geven aan dat het omslagpunt ergens tussen de 15.000 en 30.000 euro ligt, afhankelijk van het merk auto, het model en de uitvoering. Allemaal zeggen ze dat het eigenlijk geen zin heeft om een boodschappenautootje uit het buitenland te halen. "Vanaf 30.000 euro kun je ervan uitgaan dat je goedkoper uit bent", zegt Harold van Hoey Smith van mijnautoimporteur.nl. Hij noemt als voorbeeld dat een Mercedes uit Duitsland vaak goedkoper is dan hier, omdat Duitsland nou eenmaal veel van die auto's heeft, maar dat een geïmporteerde Volvo uit hetzelfde land weer duurder kan zijn dan hier, omdat Volvo's in Duitsland minder populair zijn.
Dan is er nog het gedoe wat komt kijken bij de import van de auto. Denk aan het betalen van belastingen, het overzetten op een Nederlands kenteken en het transport van de auto. Gespecialiseerde bedrijven kunnen je hierbij helpen, maar dat doen ze ook niet gratis. En dan misschien nog wel het belangrijkste aandachtspunt: de gok van het kopen van een auto waar je nooit in hebt gereden. "Op het plaatje ziet de auto er prachtig uit. Maar wat zegt dat over de auto? Toch vallen mensen ervoor. Want ja, het kopen van een auto is ook een stuk emotie."
Laurens Keizer vertelt over zijn ervaringen bij het kopen van een importauto

Lichtpuntje

Ondanks de steeds krapper wordende automarkt met alle problemen van dien, denken de importeurs niet dat hun handel droog zal vallen. "Ja, de prijzen lopen op, de levertijden lopen op, het wordt niet makkelijker om auto’s te kopen. Alleen Europa is en blijft een grotere markt dan alleen Nederland", vertelt Bas Oude Luttikhuis van MrWheelson. "De Europese markt is zo’n tien keer groter." Volgens hem blijft een importauto populair, vanwege de ruimere keuze, de levertijd, de prijs en het uitrustingsniveau van de auto. "Of een combinatie van deze vier punten."
Bap Hop van Importautos.nl zegt dat met name in Duitsland nog steeds een grote diversiteit aan auto's te vinden is. "En na een koopbeslissing kun je er als klant vanuit gaan dat je na ongeveer drie weken je importauto voor de deur hebt staan."
Laurens Keizer heeft geen spijt van zijn aangekochte importauto. Hij was er net op tijd bij, blijkt nu. "Dezelfde auto staat nu voor duizenden euro's meer te koop in Duitsland."

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.