Reclamecommissie tikt Prescan op de vingers

Het Hengelose bedrijf Prescan dat mensen preventief medisch onderzoek aanbiedt, moet zijn reclamecampagne veranderen. Die is misleidend en oneerlijk. Dat heeft de Reclame Code Commissie geoordeeld.

Het bedrijf publiceerde tijdens de Tour de France advertenties in kranten waarin oud-wielrenner Hennie Kuiper werd geciteerd. Kuiper zegt in de advertentie: '"Bij Prescan vertelde men mij dat er bij één op de 50 mensen een tumor wordt ontdekt. Dankzij de Total Body Scan van Prescan weet ik dat ik gezond ben." Volgens de Reclame Code Commissie is niet te contreoleren of die bewering klopt. Ook heeft de commissie bezwaar tegen de uitspraak van Kuiper dat hij dankzij de scan weet dat hij gezond is, omdat niet alle aandoeningen via zo'n scan ontdekt kunnen worden. De zaak was aanhangig gemaakt door de Vereniging tegen de Kwalzalverij.  Prescan wil beroep tegen de uitspraak aantekenen.

Meer over dit onderwerp:
Nieuws
Deel dit artikel:

Reageren