Spoorlijn Enschede-Apeldoorn blijft in handen van NS: "Heel blij mee"

NS mag op de sprinterlijn tussen Enschede en Apeldoorn blijven rijden. Het ministerie van Infrastructuur wilde het traject decentraliseren en daarmee gunnen aan een andere vervoerder, maar die plannen gaan in de ijskast. De NS reageert verheugd. "We zijn hier heel erg blij mee."

Betere overstaptijden, snellere treinen en lagere ticketprijzen: de treinreiziger moet vooral profiteren van decentralisatie van een spoorlijn. Daarin wordt een traject overgeheveld van het Rijk naar de provincie. Ook regionale vervoerders, zoals Keolis en Arriva, kunnen zich dan intekenen op het traject. Dat gebeurde bijvoorbeeld eind 2017 met de spoorlijn tussen Enschede en Zwolle, die toen in handen kwam van Keolis.

Enschede-Apeldoorn

Maar profiteert de reiziger er wel van als het traject Enschede-Deventer-Apeldoorn overgeheveld wordt naar de provincie Overijssel? Naar die vraag deed het bureau Twynstra Gudde eind 2018 onderzoek.

Conclusie: voor de reiziger tussen Enschede en Apeldoorn levert het niet direct grote voordelen op. Wel kan decentralisatie volgens de onderzoekers zorgen voor een betere afstemming en aansluiting op de spoorlijn tussen Zwolle en Enschede.

Versplinterde dienstregeling

Het ministerie van Infrastructuur heeft onlangs besloten om de sprinterdienst tussen Enschede en Apeldoorn niet te decentraliseren. Daarmee mag NS ook na 2025 met sprinters blijven rijden op het traject. Wel laat het ministerie de deur op een kier staan om eventueel later alsnog het traject openbaar aan te besteden. Maar naar verwachting gebeurt dat op z'n vroegst pas rond 2035.

De NS reageert verheugd op het besluit van het ministerie. "Nederland is te klein om het spoor nog verder op te knippen", zegt Erik Kroeze, woordvoerder van NS. "Meer vervoerders betekent meer afstemming en een versplinterde dienstregeling. Wij hebben Den Haag al in een vroeg stadium laten weten dat decentralisatie van de spoorlijn geen goed idee is."

Nederland is te klein om het spoor nog verder op te knippen
Erik Kroeze, NS

In het onderzoeksrapport van Twynstra Gudde werd al geconcludeerd dat marktwerking van het traject Enschede-Apeldoorn de reiziger weinig voordelen biedt. 'Gezien het huidige intensieve gebruik van het baanvak is de vraag welke verbetering voor reizigers haalbaar is. Naar verwachting zijn hiervoor forse investeringen nodig', aldus de onderzoekers.

Zwolle-Leeuwarden

Het ministerie wil de sprinterdienst van Zwolle naar Leeuwarden wél decentraliseren. Daarover lopen momenteel gesprekken tussen het ministerie en de provincie Friesland.

Het is de bedoeling dat het traject tussen beide hoofdsteden vanaf 2025 gedecentraliseerd is. Tot genoegen van Arriva: de vervoerder liet eerder al weten wel oren te hebben naar de spoorlijn.

Deel dit artikel: