Nieuws
Drenthe verbaasd over onrust Nedersaksenlijn: 'Storm in glas water'

Drenthe heeft de portemonnee voor de komst van de Nedersaksenlijn, tussen Enschede en Groningen, niet definitief gesloten. Dat zegt de provincie na uitspraken van de Overijsselse gedeputeerde Bert Boerman. "Het lijkt mij een storm in een glas water", zegt een woordvoerder van de provincie Drenthe.
Gedeputeerde Boerman zei afgelopen woensdag dat Drenthe niet staat te springen om de spoorlijn mogelijk te maken. "De provincie heeft zich nadrukkelijk uitgesproken dat ze er voorlopig niet in wil investeren", zei Boerman.
'Misverstand'
De uitspraak van Boerman heeft de Drentse politiek behoorlijk verrast. "Deze opmerking laat ik voor zijn rekening. Ik denk dat het berust op een misverstand. Het lijkt mij een storm in een glas water", zegt een woordvoerder van de provincie Drenthe tegenover RTV Drenthe.
De wens voor de Nedersaksenlijn, die de universiteitssteden Enschede en Groningen via Hardenberg met elkaar moet verbinden, is er al jaren. De aanleg gaat 555 tot 675 miljoen euro kosten, bleek vorig jaar uit onderzoek. Aan Overijsselse kant wordt er al volop geïnvesteerd in de lijn, met de elektrificatie van de spoorlijn tussen Almelo en Mariënberg.
Het lijkt mij een storm in een glas water
Bron van onvrede
Drenthe zegt eerst meer onderzoeksresultaten te willen. Tot die tijd wacht de provincie af, evenals de provincie Groningen. Investeren is vanuit Drents oogpunt nu nog niet aan de orde, stelt de provincie.
"Er loopt nog een onderzoek over de economische betekenis van de Nedersaksenlijn en het kostenplaatje. De plannen zijn allerminst definitief. We kijken bijvoorbeeld nog naar verschillende tracés", aldus de woordvoerder.
Statenvragen
ChristenUnie Drenthe wil van Provinciale Staten meer duidelijkheid over het standpunt van de investeringen en heeft Statenvragen gesteld.
De wens voor een directe spoorlijn tussen Enschede en Groningen is er al jaren. De aanleg gaat 555 tot 675 miljoen euro kosten, bleek eind vorig jaar uit onderzoek. Naast de aanleg van nieuw spoor tussen Stadskanaal en Emmen moet het bestaande spoor tussen Almelo en Emmen worden verbeterd.