nieuws
State-of-the-art

Ik ben één van de mensen ‘op de achtergrond’, sinds 1986 werkzaam bij RTV Oost, met recht een oudgediende. Dat ik al zo lang bij RTV Oost werk is niet zo vreemd, het is een fantastisch bedrijf, dat in heel veel opzichten state-of-the-art is. Niet alleen technisch (onze technische faciliteiten zijn uiterst modern) maar ook programmatisch.
Leuke uitspraak Treffers, maar hoezo dan?
De maatschappij verandert voortdurend, zeker de laatste decennia. Als ik je vertel dat je nu dagelijks méér informatie over je heen krijgt dan een eeuw geleden in een jáár, dan geeft dat ook aan hoezeer de (informatie) maatschappij is veranderd.
We leven in een tijd, waarin alles en iedereen de aandacht van het publiek vraagt en dat geldt ook voor de omroep. Via je kabelaanbieder, satelliet of internet kun je op elk moment kiezen uit honderden televisie- en duizenden radiostations......all over the world.
We leven in een tijd, waarin alles en iedereen de aandacht van het publiek vraagt en dat geldt ook voor de omroep. Via je kabelaanbieder, satelliet of internet kun je op elk moment kiezen uit honderden televisie- en duizenden radiostations......all over the world.
Bij RTV Oost zijn we ons er van bewust dat het gevolgen heeft voor de manier waarop naar tv wordt gekeken en radio wordt geluisterd. Het publiek stemt niet meer zo snel af op een bepaalde zender, programma, of programmaserie (uitzonderingen zoals Studio Sport op zondagavond daar gelaten). De tijd dat in elk gezin om 8 uur ’s avonds steevast het Acht Uur Journaal werd ingeschakeld ligt achter ons. Als er nu ergens iets gebeurt, wil je het metéén zien of horen en dat kan.....via internet. Want je bepaalt zelf wel wáár, wánneer en hóe je de informatie consumeert, toch? We gaan steeds meer toe naar wat je ‘information on demand’ kunt noemen.
Wil je als omroep meetellen, dan moet je hier op inhaken. Tot dat inzicht zijn we enige jaren geleden al gekomen. Toen is besloten onze website leidend te maken in alles wat we doen. We doen de website er niet meer ‘bij’, maar het is de basis van onze producten, ons nieuws, onze reportages en onze programma’s. In het verlengde daarvan zijn onze medewerkers getraind in het bedienen van alle media (internet, radio en televisie). Nieuws wordt als eerste op de site wereldkundig gemaakt en vervolgens wordt bepaald wát er mee op radio en/of televisie gebeurt. Dat is een hele andere manier van denken en werken dan 10 jaar geleden: tóen was je als redacteur, verslaggever of programmamaker bezig met de volgende uitzending, op radio of televisie, je had deadlines (iets moest voor een bepaald tijdstip af zijn). Dat is niet meer, de deadline is dead. Is er nieuws, dan gelijk op de site en later eventueel op radio en televisie. Deze andere manier van denken en werken heeft de afgelopen jaren geleid tot indrukwekkende bezoekcijfers van onze site, vooral bij calamiteiten. Het werkt dus.
In die zin zijn we als RTV Oost een heel modern en state-of-the-art bedrijf!