nieuws

HST: 'absurde eis van RDW'

Cargohopper bij introductie in september
Cargohopper bij introductie in september
De invoering van het bezorgsysteem met een elektrische vrachtwagen in de binnenstad van Enschede heeft vertraging opgelopen. De vrachtwagen voldeed niet aan de eisen van de rijksdienst voor het wegverkeer RDW en werd aanvankelijk afgekeurd.
Vervoerder HST moest kunnen aantonen dat de duurzame vrachtwagen met zonnepanelen, de Cargohopper 2, zeker tien keer een helling van 8 procent op kon rijden. Na aanpassingen is dat eind december gelukt, waarna de vrachtwagen met een levertijd van drie maanden, besteld kon worden. Volgens HST is de eis absurd omdat Enschede helemaal geen 8 procentshellingen heeft.

Al half jaar verstreken

Bijna een half jaar geleden werd het bezorgsysteem in Enschede geïntroduceerd. Leveranciers van goederen voor winkeliers in de de binnenstad zouden hun goederen op het Transportcentrum afleveren, waarna een elektrische vrachtwagen ze bij de winkeliers bezorgt. De elektrische vrachtwagen kan afval mee terug nemen. Het systeem moet het aantal vrachtwagens in de binnenstad verminderen en tegelijkertijd werkgelegenheid bieden aan een medewerker van de sociale werkvoorziening DCW. Daar heeft de Stichting Binnenstaddistributie Enschede subsidie voor gekregen. Er zijn minimaal 10 winkeliers nodig, inmiddels zijn er 12. Het gaat om een proef voor drie jaar. Maar omdat er nog geen vrachtwagen is en er nog niet genoeg deelnemende winkeliers waren is al bijna een half jaar verstreken. In de drie jaar van de proef moet duidelijk worden of het systeem rendabel is.

'Soms maar één pakje per dag'

Deventer werkt al enige tijd met een binnenstadsdistributiesysteem. Daar wordt het niet uitgevoerd door een commercieel vervoersbedrijf maar door sociale werkvoorziening Sallcon. Die rijdt voor transportbedrijven naar de 150 winkeliers in de binnenstad, maar zegt soms maar één pakje per dag te hebben. Sallcon heeft nu nog maar één transportbedrijf als klant, maar probeert er meer te werven. Volgens een woordvoerder kan het systeem alleen maar uit als het vanuit een gesubsidieerde sociale werkvoorziening wordt aangestuurd. De stichting Binnenstadsdistributie Enschede is een andere mening toegedaan. De stichting volgt het model van Nijmegen en Utrecht, waar het volgens haar al enkele jaren naar volle tevredenheid draait. De eerste elektrische vrachtwagen rijdt vermoedelijk in maart of april over het stadserf van Enschede.
Lees meer:
Lees meer:

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.