nieuws

'Geen ongeoorloofde staatsteun voor luchthaven'

Luchthaven Twente in Enschede
Luchthaven Twente in Enschede
Er is bij de luchthaven Twente in Enschede geen sprake van ongeoorloofde staatssteun. Dat zei luchtvaarteconoom Veldhuis gisteren tijdens een debat van GroenLinks in Enschede over de luchthaven.
Als er een exploitant voor de luchthaven is, trekken de gemeente Enschede en de provincie Overijssel ruim 16 miljoen euro uit voor luchthavenvoorzieningen zoals een verkeerstoren en wegen. De Vereniging Omwonenden Luchthaven Twente VOLT heeft daarover bij de Europese Commissie een klacht ingediend; er zou sprake zijn van ongeoorloofde staatssteun. Maar volgens Veldhuis geldt dat alleen voor luchthavens met meer dan 5 miljoen reizigers. De ontwikkelingsmaatschappij ADT die de luchthaven in Enschede ontwikkelt, gaat uit van 1,2 miljoen reizigers in 2030 en 300.000 ton vracht. Brussel heeft de klacht nog in behandeling.
Wel of geen gemeenschapsgeld?
Er zijn nog drie gegadigden voor de exploitatie van de luchthaven. In augustus wordt bekend of en welke partij de luchthaven gaat exploiteren. De lokale en regionale politiek hebben altijd gezegd dat er behalve die 16 miljoen voor voorzieningen geen gemeenschapsgeld naar de luchthaven gaat. Het moet een commerciële luchthaven worden, waarbij de exploitant zelf zijn broek ophoudt. De tegenstanders beweren dat met die 16 miljoen euro, maar ook met de maatregel dat de exploitant de eerste 8 jaar nog niet hoeft te betalen voor het gebruik van de faciliteiten, er toch gemeenschapsgeld naar de exploitant gaat. De meerderheid in de politiek en ADT bestrijden dat. De gemiste inkomsten in de eerste acht jaar worden uitgesmeerd over de overige 41 jaar van het contract. Dat wordt afgesloten voor 49 jaar.
Lees meer:
Lees meer:
Lees meer:

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.