Nieuws

Oorzaak problemen elektrische bussen Keolis nog niet gevonden, nog steeds vallen bussen uit

Een elektrische bus in Deventer viel vorige week stil en moest worden afgesleept.
Een elektrische bus in Deventer viel vorige week stil en moest worden afgesleept. © News United / Rens Hulman
Ze hadden de hoop dat het volledig ontladen en daarna opladen de problemen met de accu's zou verhelpen, maar helaas. Het probleem met de elektrische bussen van Keolis blijkt hardnekkiger dan gedacht. Dat meldt de vervoerder aan RTV Oost. "Er vallen nog steeds bussen uit."
De nieuwe, elektrische bussen van Keolis kampen met de nodige opstartproblemen. Sinds ze eind vorig jaar in gebruik werden genomen, vallen geregeld bussen stil. Alleen al vorige week vrijdag moesten er vier worden afgesleept. Het zou om tientallen bussen gaan, in een maand tijd. Keolis zelf wil echter niet op aantallen ingaan.
Gedacht werd dat de problemen eenvoudig te verhelpen waren, door de accu's van de bussen volledig te ontladen, en daarna weer helemaal op te laden. Maar helaas. "We dachten dat we het probleem hadden gevonden, maar dat blijkt nog wat dieper te zitten", zegt woordvoerder van Keolis, Lotte Hendriksen.

Nog steeds vallen bussen stil

Er vallen daarom nog steeds bussen stil. "Dat komt inderdaad nog steeds voor.". Hoeveel bussen dat er dagelijks zijn, kan en wil Hendriksen niet zeggen. "Omdat dat per dag verschilt. We werken er bovendien hard aan om de problemen op te lossen."
Behalve dat er bussen stilvallen, zijn er ook problemen met de verwarming en softwarematige problemen, zegt Hendriksen: "Vaak werken alle apparaten op zichzelf wel; het probleem zit in de communicatie met die apparaten." Chauffeurs en reizigersorganisatie Rover melden dat er ook problemen zijn met de in- en uitcheckapparatuur.
Keolis nam de elektrische bussen half december in gebruik, toen ook de nieuwe dienstregeling inging. In totaal gaat het om meer dan 250 bussen van Chinese makelij, die rijden in delen van Overijssel en Gelderland. In Overijssel rijden de bussen in de regio IJssel-Vecht.
Volgens Keolis worden wel stappen gemaakt bij het oplossen van de problemen. "En daar werken we ook dag en nacht aan", zegt Hendriksen, die spreekt van een korte aanlooptijd, waardoor de bussen niet lang konden worden getest.

Nederlandse bussen beter?

De fractie Onafhankelijke Conservatieve Liberalen (OCL, een afsplitsing van Forum voor Democratie) in de Overijsselse Staten heeft inmiddels schriftelijke vragen gesteld over de problemen met de bussen.
Zo wil Statenlid Stijn Hesselink van gedeputeerde Bert Boerman weten of er mogelijk minder problemen waren geweest, als was gekozen voor bussen van VDL, een Nederlandse bussenbouwer. De bussen van Keolis zijn van Chinese makelij.
Buschauffeur en lid van de ondernemingsraad van Keolis, Dirk Groeneveld, denkt overigens niet dat er met Nederlandse bussen geen problemen waren geweest: "VDL maakt geen eigen accupakketten. Dus dat had vast ook tot problemen geleid."

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.