Nieuws

Veertig elektrische bussen van Keolis staan stil door onder meer problemen met kou en vocht

De nieuwe, elektrische bussen van Keolis kampen met aanhoudende problemen.
De nieuwe, elektrische bussen van Keolis kampen met aanhoudende problemen. © RTV Oost
Het winterweer van de afgelopen weken was slecht nieuws voor Keolis. Alleen al afgelopen maandag vielen twintig bussen stil. De elektrische bussen zijn gevoelig voor kou en vocht meldt Keolis in een update over de bussen. Niet alleen de kou leverde problemen op maar ook de invallende dooi. "Door invallende dooi kan er vocht komen bij de elektrische installatie. Daardoor kan het accupakket worden afgeschakeld en de bus stilvallen. Zodra de bussen drogen zijn ze weer inzetbaar", schrijft Keolis. Op dit moment staan veertig elektrische bussen van Keolis stil.
Door de strenge vorst raakten bij een aantal bussen de kleppen van de compressoren beschadigd. De compressor in de bus blijft daardoor constant draaien en dat leidt tot beschadigingen. Keolis meldt dat de beschadigde onderdelen worden vervangen zodat de bussen weer snel inzetbaar zijn.

Veertig bussen

Door de problemen met het winterweer en de algemene schade, zoals bijvoorbeeld een kapotte spiegels, staan er momenteel veertig bussen stil. "We hebben extra bussen achter de hand om dit op te vangen in de dienstregeling. Zowel elektrische, groengas- en sinds vorige week ook dieselbussen. Dat bleek tijdens het winterweer ook nodig te zijn. We zijn de extra ondersteuning in de vorm van dieselbussen inmiddels aan het afschalen."

Verwarming

Op 238 bussen zijn inmiddels de verbeteringen rondom de verwarming doorgevoerd. Deze aanpassingen zorgen voor verbetering en zijn na het testen door enkele chauffeurs als positief beoordeeld. Om de bussen voortaan ook bij extreem koude temperaturen, zoals vorige week het geval was, voldoende verwarmd te houden, wordt bekeken of het mogelijk is om een extra verwarmingselement bij de chauffeurscabine te plaatsen.
Er speelden problemen met de verwarming in de chauffeurscabine; die deed het vaak niet. Om te voorkomen dat chauffeurs uren in een koude bus rijden, werden de bussen eerder warmgedraaid voor ze de weg op gingen.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.