Nieuws

Nieuw hoofdstuk in Boeing-rel: Twente Airport wil toestellen voorlopig niet verplaatsen

De Boeings 747 van Lufthansa op Twente Airport
De Boeings 747 van Lufthansa op Twente Airport © News United/Dennis Bakker
Twente Airport spant een kort geding aan tegen de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Aanleiding zijn drie overgebleven Boeing 747-toestellen van Lufthansa, die volgens ILT voor 30 juni weg moeten. Twente Airport spreekt van een ‘overbodige verplaatsing’ die ‘onnodig hoge kosten’ met zich meebrengt. Het vliegveld wil de toestellen daarom pas later verplaatsen.
Twente Airport vreest dat de ‘gedwongen verhuizing’ zo’n 800.000 euro gaat kosten vanwege onder meer contractbreuk, verplaatsingskosten en misgelopen parkeerinkomsten. En zo staan de twee partijen opnieuw tegenover elkaar. Net als in oktober vorig jaar, toen de bewuste Lufthansa-toestellen ook voor onenigheid zorgden.
Twente Airport wilde toen de Boeings, die in de zomer aankwamen, laten vertrekken naar een nieuwe eigenaar. Maar daar stak ILT een stokje voor. Volgens die partij mochten de zware vliegtuigen helemaal niet opstijgen vanuit Enschede. Een rechtszaak dreigde, maar uiteindelijk kwamen beide partijen er uit via een tijdelijke ontheffing.

Ontheffing

Deze ontheffing houdt in dat de vliegtuigen tot 30 juni dit jaar toch mogen opstijgen. Inmiddels zijn drie toestellen dankzij de ontheffing vertrokken. De overige drie toestellen vormen het nieuwe twistpunt. Dit keer wil Twente Airport juist dat ze voorlopig blijven staan, en wijst naar het parkeercontract, dat tot juni 2022 loopt.
“Twente Airport heeft de inspectie diverse malen verzocht de datum van 30 juni te verschuiven tot het einde van het parkeercontract (juni 2022)”, aldus de luchthaven. “Omdat de drie toestellen over een jaar net zo veilig kunnen vertrekken als dit jaar.”

Langdurig stallen

“Lufthansa (de eigenaar van de toestellen, red.) is genoodzaakt de toestellen opnieuw langdurig te stallen”, zegt een woordvoerder van de luchthaven. “Dit omdat ze wil afwachten of en hoe snel de luchtvaart herstelt van de COVID-crisis en of ze de toestellen opnieuw kunnen gebruiken of alsnog moeten (laten) ontmantelen." Twente Airport vreest dat Lufthansa de rekening van de gedwongen verhuizing bij hen neerlegt.
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zegt op dit moment niet via de media inhoudelijk te willen reageren op de kwestie.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.