Investering in spoorlijn Twente-Zwolle

De provinciale politiek wil dat er fors geïnvesteerd gaat worden in de spoorlijn Twente-Zwolle. De partijen roepen op om daarover zo snel mogelijk met de provincie Gelderland en het Rijk in overleg te gaan.

De spoorlijn Wierden-Zwolle is op dit moment niet geëlektrificeerd, het is enkel spoor en er ontbreken voldoende perrons. De beste verbinding loopt nu via station Deventer, maar dat is in de praktijk tijdrovend en omslachtig. De politiek vindt goede verbindingen tussen de economische centra Zwolle en Twente erg belangrijk en is bereid om daar geld voor uit te trekken. Voorlopig ligt er een bedrag van 40 miljoen euro op de plank.

Oplossen knelpunt Herfte
Provinciale Staten willen verder dat het spoorknelpunt Herfte wordt opgelost. Op het traject Zwolle-Herfte moeten de sporen worden verdubbeld, zodat er aanzienlijk meer treinen richting het noorden kunnen rijden.

Thalys laten doorrijden naar Zwolle
PvdA-statenlid Buursink doet nog een opmerkelijk extra voorstel. Hij pleit ervoor om de Thalys door te laten rijden naar Zwolle. De Thalys is de hogesnelheidstrein tussen Parijs en Amsterdam.  De nieuwe Hanzelijn tussen Zwolle en Amsterdam is grotendeels geschikt voor hogesnelheidstreinen. Op dit moment wordt de Thalys 's nachts bij Amsterdam geparkeerd.

 

Buursink vraagt zich af waarom het eindstation niet Zwolle zou kunnen zijn. Voor reizigers naar de Randstad zou het dan snel aantrekkelijk worden om de auto te laten staan en de trein te nemen. Vanuit Zwolle ben je dan in twee uur in Brussel en in vier uur in Parijs.

Meer over dit onderwerp:
Nieuws
Deel dit artikel:

Reageren