Inspectie Gezondheidszorg tikt zorgaanbieder DKB Thuiszorg in Hengelo op de vingers

De Inspectie Gezondheidszorg heeft de multiculturele zorgaanbieder DKB Thuiszorg in Hengelo op de vingers getikt. Uit een kritisch rapport blijkt dat het commerciële zorgbedrijf op vijftien essentiële punten niet aan de kwaliteitseisen voldoet. De inspectie heeft een ultimatum gesteld: DKB moet voor 2 juli beterschap tonen.

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) heeft DKB Thuiszorg een zogenoemde aanwijzing gegeven. Dat is een maatregel die tegen een zorgorganisatie kan worden opgelegd omdat ze niet voldoet aan de kwaliteitseisen. Lukt het de zorgorganisatie vervolgens niet om voor een bepaalde datum die verbeteringen door te voeren, dan kan de inspectie naar een zwaarder middel grijpen, waaronder het opleggen van een dwangsom.

De inspectie blijkt begin maart een inspectiebezoek te hebben gebracht. Aanleiding vormde een melding en meerdere signalen over DKB.

Conclusies

De conclusies naar aanleiding van het inspectiebezoek zijn hard. Aan alle vijftien getoetste normen wordt (grotendeels) niet voldaan.

"De cliënten kunnen er niet op rekenen dat risicovolle en voorbehouden handelingen die ten aanzien van hen moeten worden of werden uitgevoerd, plaatshebben en/of door bevoegd en bekwaam personeel plaatshebben. Ook sluit de kennis, kunde en ervaring onvoldoende aan bij de (soms complexe) zorgvraag van de cliënten", staat in het inspectierapport.

Ook hanteert DKB geen richtlijnen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. En verder hebben alle negentien zorgverleners geen zorg gerelateerd diploma. Voor cliënten in de regio Hengelo wordt er een zzp'er ingehuurd die wel verpleegkundige is.

Beterschap tonen

De inspectie wil dat DKB snel de problemen oplost. Daarom heeft de zorgaanbieder al een plan van aanpak moeten indienen, waarin staat hoe de problemen worden opgelost.

Vervolgens heeft het thuiszorgbedrijf drie maanden om dat plan ook daadwerkelijk uit te voeren. Op 2 juli moet de zorgaanbieder aan alle normen voldoen.

Multiculturele zorgaanbieder

De inspectie schrijft ook over de cliënten van DKB. De zorgaanbieder richt zich op mensen met een migratieachtergrond, voornamelijk Armenen. De cliënten spreken nauwelijks Nederlands. Volgens de eigenaar van DKB komen de cliënten via mond-tot-mondreclame bij het bedrijf.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via een WhatsApp-bericht: 06 - 57 03 33 33.
Meer over dit onderwerp:
HENGELO ZORGONDERZOEK
Deel dit artikel: