PvdA: 'Knelpunt Hattemerbroek op spoor snel aanpakken'

De Partij van de Arbeid wil dat de provincie zich sterk maakt om het knelpunt Hattemerbroek op het spoor snel te verbeteren.

Zowel treinen naar Amersfoort als naar Lelystad moeten beiden gebruik maken van hetzelfde spoor tussen Zwolle en Hattemerbroek. Gevolg is dat treinverkeer tussen Zwolle en de Randstad te maken krijgen met lange wachttijden tot wel 20 minuten. Volgens PvdA-statenlid Dick Buursink moet tussen Hattemerbroek en Zwolle de nieuwe baanvakbeveiliging ERTMS worden aangelegd. Daardoor kunnen treinen elkaar sneller opvolgen en is het probleem opgelost.

Gedeputeerde Gerrit Jan Kok heeft de PvdA laten weten in gesprek te gaan met de staatssecretaris en zegt goede hoop te hebben voor een oplossing. Het Rijk heeft namelijk veel geld beschikbaar gesteld voor het uitrollen van de nieuwe baanvakbeveiliging.

Spoorlijnen op politieke agenda
Provinciale Staten praatten woensdag over de spoorlijnen in Overijssel. Zo werd ingestemd met een voorstel om de spoorlijn Zwolle-Wierden te elektrificeren. De kosten zijn waarschijnlijk 50 miljoen euro. Door het spoor te elektrificeren kunnen treinen er veel sneller en is de hoop dat er meer mensen gebruik van maken. De exploitatiekosten gaan daarmee omlaag. Ook zijn elektrische treinen beter voor het milieu.

Op initiatief van de ChristenUnie en D66 werd een voorstel aangenomen om ook te onderzoeken of de lijn Almelo-Mariënberg kan worden geëlektrificeerd. De lijn zou op die manier veel aantrekkelijker kunnen worden voor reizigers. Uit eerder onderzoek bleek dat elektrificatie veel te duur is, maar mogelijk kunnen de aanlegkosten lager uitvallen wanneer de aanleg wordt gecombineerd met de elektrificatie van de lijn Zwolle-Wierden.

Meer over dit onderwerp:
Nieuws
Deel dit artikel:

Reageren