Gerson Veenstra

Website RTV Oost is vernieuwd

De website van RTV Oost al bekeken? Dan is het opgevallen, dat kan niet anders. De website van RTV Oost is helemaal vernieuwd.
Leuk dat vernieuwen van een website, maar waarom? Wat was er mis met de oude? Terechte vragen. Allereerst gebruiken we de oude website al een aantal jaren. Aan de website wordt continu gewerkt, maar op een bepaald moment loop je tegen grenzen aan. Dat was een probleem met de oude website.

Ander uiterlijk

Er is veel veranderd. Allereerst het meest opvallende: Het complete uiterlijk. Ten opzichte van de oude website zal opvallen dat de nieuwe een stuk rustiger is. Zo staat bijvoorbeeld niet langer bij elke headline een kleine foto en wordt gebruik gemaakt van drie kolommen die even breed zijn.
De navigatie is ook veranderd. Op de oude website was het niet meer zo duidelijk hoe je ergens op de site terecht moest komen. Dat komt ook omdat de site enorm gegroeid is. Dat hebben we daarom helemaal aangepast. Voortaan staat de belangrijke navigatie altijd bovenin. Ook kun je op elke pagina zien waar je precies zit.

Nadruk op nieuws

De meeste bezoekers van RTV Oost komen voor het regionale nieuws. Dat blijkt uit de statistieken en uit de opmerkingen van bezoekers. Daarom ligt de nadruk op de nieuwe website nog meer op nieuws. Belangrijke nieuwsfeiten worden opvallender weergegeven.
Ook ligt de nadruk meer op video. RTV Oost is een omroep en heeft ten opzichte van andere nieuwssites meer video's. Daarom zijn nieuwsvideo's, uitzendingen en live-uitzendingen op de nieuwe site beter en sneller te bekijken. We stappen af van Windows Media en Silverlight en gebruiken een videospeler die ook op tablets werkt.

Zoeken

De website doorzoeken is ook verbeterd. Op de oude website gebruikten we een eigen zoeksysteem, voor de nieuwe website zijn we overgestapt op Google. Waarom zelf doen, als er een dienst bestaat die daar wereldwijd het beste in is en dat ook aanbiedt voor websites? 
Dankzij de nieuwe zoekmethode is niet alleen beter het nieuws te doorzoeken, maar zijn foto's en uitzendingen ook beter vindbaar.

Categorieën

Het nieuws van RTV Oost is onderverdeeld in categorieën. Op de nieuwe homepage zie je bij het nieuwsoverzicht tabbladen met de verschillende categorieën. Zo hoef je niet meer de homepage te verlaten om nieuws in bijvoorbeeld de categorie '112 nieuws' of 'dierennieuws' te bekijken.
Sportnieuws heeft een eigen plek gekregen op de homepage. Sportnieuws wordt veel gelezen door bezoekers. Die bezoekers komen we hiermee tegemoet. Ook het sportnieuws is weer onderverdeeld in verschillende categorieën.

Social media

RTV Oost is actief op allerlei verschillende social media. Op de homepage staan nu knoppen waarmee de bezoeker meteen de Facebookpagina van RTV Oost kan liken, het Twitteraccount kan volgen en zich kan abonneren op het YouTube-kanaal van RTV Oost.
Verder worden op de voorpagina tweets getoond van medewerkers van RTV Oost die iets te maken hebben met hun werk. Dat kan zijn van een verslaggever die ergens in de provincie is, of bijvoorbeeld een presentator die iets over een uitzending tweet.

Reageren gaat anders

De reactiemogelijkheid is op de nieuwe website ook gewijzigd. Op de oude website was het mogelijk om anoniem, met een vals e-mailadres te reageren. Dat kan niet meer. We hechten veel waarde aan de reactiemogelijkheid, maar er werd te veel misbruik van gemaakt.
Voor de nieuwe website zijn we daarom overgestapt op de dienst Disqus. Inloggen kan op verschillende manieren. Iedereen kan ook nog steeds met een naam en e-mailadres reageren, maar de reageerder moet het e-mailadres verifiëren. Het zal even wennen zijn.

Feedback is welkom!

Voor het maken van de website hebben we goed geluisterd naar de opmerkingen die we door de jaren heen hebben gekregen. De reactiemogelijkheid is er daar eentje van. We hopen dan ook dat het door de bezoekers als een verbetering wordt ervaren.
En feedback is welkom! Werkt iets niet? Complimenten? Kritiek? Suggesties voor verbeteringen? Mail ze naar feedback@rtvoost.nl. Een website is nooit af en we blijven uiteraard ontwikkelen.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.