Nieuws

Volt-Twente: 'Onveilige routes vanaf Luchthaven Twente'

'Onveilige aanvliegroutes'
'Onveilige aanvliegroutes'
Vliegtuigen moeten Luchthaven Twente gevaarlijk aanvliegen om te voorkomen dat ze boven Duitsland terecht komen. Dat stelt Volt-Twente, de vereniging van omwonenden van de luchthaven Twente. Eigenaar ADT van het luchthaventerrein bestrijdt dat.
Volt-Twente staaft die bewering met een kaartje dat vorig jaar naar betrokken gemeenten in Nederland is gestuurd. Daarop is te zien dat in de aanvliegroute voor de luchthaven het vliegtuig een bijna haakse hoek moet maken boven De Lutte.

Geen grote toestellen
Volt-Twente zegt dat ze er deskundigen naar heeft laten kijken en dat die zeggen dat het volgens de voorgestelde routes onmogelijk is voor grotere toestellen zoals een Boeing 737 om op Twente te landen en op te stijgen. De druk onder de vleugels zou wegvallen en het toestel zou neerstorten. De bocht is te scherp. Die bocht is zo scherp om te voorkomen dat het vliegtuig bij de landing over Duitsland.
In een brief aan de gemeenteraad kan Volt-Twente dat onderbouwen met een antwoord van gebiedseigenaar en begeleider van de aanbesteding ADT aan de Turkse onderneming Ictas. Ictas wilde weten of Duitsland juridische mogelijkheden heeft om de ontwikkeling van de luchthaven tegen te gaan, waarop ADT antwoordde dat er alleen bezwaren zijn als de vliegtuigen over Duits grondgebied vliegen, en daarom heeft ADT alternatieve vliegroute ontwikkeld.

'Veiligheid staat op één'

‘Er is geen sprake van dat ADT vliegroutes zou laten ontwerpen die onveilig zijn, laat staan dat dergelijke routes zouden worden vastgesteld’. Dat zegt burgemeester Den Oudsten van Enschede als voorzitter van ADT. Bij het bepalen van de routes door experts staat de veiligheid als voorwaarde bovenaan. De routes zijn nog in procedure. Dat betekent dat ze voorgelegd worden aan onder meer de Luchtverkeersleiding Nederland, de vliegeniers en aan Defensie.
De vliegroutes en de veiligheid daarvan worden door de Luchtverkeerscommissie beoordeeld, waarna het ministerie van Infrastructuur het noodzakelijke luchthavenbesluit afgeeft. Dat word later dit jaar verwacht. Eind volgend jaar moeten de eerste vliegtuigen gaan vliegen.
Lees meer:
Lees meer:
Lees meer:
Lees meer:
Lees meer:
Lees meer:

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.