B&B in Bathmen moet wijken voor goederenspoor

De droom van de Bathmense familie Ter Keurs dreigt uiteen te spatten door plannen met het goederenvervoer in Oost-Nederland. Eén van de nieuwe sporen die in beeld zijn om meer goederen per trein te kunnen vervoeren, is dwars door hun net voltooide Bed & Breakfast gepland.

Het gaat om de spoorvariant 'Ten oosten van Bathmen'; een nieuw aan te leggen spoorbaan, die vanuit Zutphen net voor Deventer afbuigt en vervolgens zuidelijk van Bathmen loopt, om ten oosten van het dorp op bestaand spoor naar Twente aan te sluiten. ProRail tekende de lijn dwars door een aantal boerenbedrijven, een veetransporteur en de B&B Erve Dikkeboer aan de Schapespikke.

 

Medelijden met de buurt

Medewerkers van ProRail zijn bij de bedrijven op bezoek geweest om de eigenaren in te lichten over de plannen. Het zou er op neerkomen dat ze worden uitgekocht. "Dat zou erg zonde zijn, want we hebben de boel net op orde. We hebben 26 jaar in onze horecazaak het zweet op de rug gewerkt , om dit te kunnen verwezenlijken.", zegt B&B-eigenaar Ter Keurs. "Maar het liefste blijven we hier wonen, we willen hier eigenlijk niet weg."

 

Buurt sowieso de klos

Eigenlijk is de buurt sowieso de klos, als het gaat om overlast. Ook als er gekozen wordt om de goederentreinen via Bathmen-west of Deventer te leiden, denderen er vele extra treinen langs. Alleen als het Rijk zou kiezen om de extra goederentreinen via de Twentekanaallijn te laten rijden, wordt het buurtje ontzien. Die lijn gaat via Zutphen, Lochem, Goor en Delden naar Hengelo. Maar ook daar is het verzet van omwonenden groot.

 

Veel verzet in regio

Het Rijk wil meer goederentreinen door Oost-Nederland laten rijden, om in het westen meer passagierstreinen te kunnen laten rijden. Dat stuit in Oost-Nederland op veel verzet. Inwoners en veel bestuurders zitten niet te wachten op 16 keer zoveel langsrazende goederentreinen, vergeleken met nu. Afgelopen week verscheen er een milieu-effectrapportage over de effecten van verschillende spoorvarianten in Oost-Nederland. Daaruit kan de conclusie worden getrokken dat de Deventer-variant de minste nadelige effecten voor de regio heeft. Goederentreinen komen vanuit Zutphen over de IJssellijn naar Deventer, om daar vervolgens van richting te veranderen en koers richting Twente te maken.

 

Inspraak mogelijk

De komende weken zijn er inspraakbijeenkomsten in de regio. De eerste is 29 mei in het Gelderse Die­ren. De laatste op 27 juni in Bath­men. Tot en met 8 juli kan er worden gereageerd op het milieu-effectrapport.

Meer over dit onderwerp:
Nieuws Goederentreinen Dossiers
Deel dit artikel:

Reageren