Kamperlijntje met halte bij Stadshagen gunstigst

Een elektrische trein tussen Kampen en Zwolle met een nieuw station bij Stadshagen is de meest gunstige oplossing voor de verbinding tussen beide steden. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de provincie Overijssel.

Een onderzoeksbureau heeft vijf varianten bekeken voor de toekomst. Het gaat om drie tram- en treinverbindingen, variërend van een verbinding met vijf nieuwe haltes tot geen enkele aanpassing en twee busverbindingen.

Spoorlijn met één nieuw station
De treinverbinding met een nieuw station bij Stadshagen, zonder een onderdoorgang, heeft de meeste voordelen als het gaat om kosten, de verbinding, de leefbaarheid en de gevolgen voor de omgeving.

Het voordeel is dat het milieuvriendelijk is, het vervoer goedkoper is en er een aansluiting is met het toekomstige elektrische trein tussen Zwolle en Enschede. Het nadeel is dat door het elektrisch spoor er in het landschap bovenleidingmasten komen te staan.


Belangrijk voor netwerkstad Zwolle-Kampen

De nieuwe Hanzelijn kost het Kamperlijntje nu 15 procent reizigers maar naar verwachting wordt dat 30 procent. De provincie wil het Kamperlijntje wel in stand houden omdat het belangrijk is voor het verkeer tussen beide netwerksteden. Twee eerdere aanbestedingen voor het lijntje als tramverbinding zijn mislukt.

 

De gemeenteraden en Provinciale Staten worden volgende week bijgepraat over de uitkomsten van het onderzoek. Gedeputeerde Staten en de colleges van Kampen en Zwolle nemen de vragen en suggesties mee in hun besluit over de gewenste variant.

Meer over dit onderwerp:
Nieuws
Deel dit artikel:

Reageren