nieuws

Spooravond Prorail in Deventer slecht bezocht

Goederentrein
Goederentrein
Op de informatiebijeenkomst van ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Milieu over het goederenvervoer kwamen in Deventer maandagavond slechts zo'n 50 mensen af.
Om de Randstad te ontlasten en door de aanleg van de Tweede Maasvlakte, worden in de toekomst dagelijks 40 tot 100 extra goederentreinen op het spoor tussen Deventer en Duitsland verwacht. In het najaar beslist de minister welke route deze treinen zullen gaan rijden. Er zijn grofweg twee opties: de Twentelijn of de Twentekanaallijn. De eerste gaat via Zutphen, Deventer en Hengelo, de Twentekanaallijn gaat over Zutphen, Lochem en Hengelo.
In Deventer kan worden besloten om het tracé 'Kopmaken bij Deventer' te kiezen. De goederentreinen rijden dan naar een emplacement waar de trein wordt omgedraaid. De route heeft volgens onderzoek het minst negatieve effect en is het goedkoopst: 210 miljoen euro. Bewoners van de wijk Colmschate maken zich zorgen over de plannen. Niet alleen vanwege extra geluidsoverlast, maar ook omdat extra goederentreinen er voor zorgen dat de spoorbomen nog vaker dichtzitten en het autoverkeer vast loopt. 
Donderdag is er een informatiebijeenkomst in Bathmen. De verwachting is dat er dan wel een grote opkomst zal zijn. Reden is dat Bathmen nog niet zeker weet of te maken krijgt met de extra goederentreinen.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.