nieuws

15 juli - Johma in Losser

Deze week is het centrale thema 'Heerlijk Ondernemend Overijssel'. Vandaag zijn we te gast bij Johma in Losser waar salades gemaakt worden.

Geschiedenis

In 1968 begonnen de oprichters Johan en Martin een saladebedrijfje in een garage in Glanerbrug. Een bedrijfsnaam was snel gevonden door beide voornamen te combineren. De eerste afnemers waren slagers en kleine supermarkten in het oosten des lands. De groei zat er vanaf het begin af aan goed in. Midden jaren '70 had de afzet zulke vormen aangenomen dat huisvesting op een grotere locatie nodig was. Deze werd gevonden in Losser, enkele kilometers verderop. In 1984 werd Johma verkocht aan het Amerikaanse concern Heinz. Sindsdien zette de groei door. In 1999 werd de moderne vestiging in Losser in gebruik genomen voor de bereiding van broodjes en sandwiches.

Gasten

Remco van 't Zelfde praat met de weduwe van oprichter Johan Schreur. Mevrouw Schreur vertelt over hoe het allemaal begon in een schuurtje in Glanerbrug en hoe het bedrijf zo groot is geworden. Zij was de steun en toeverlaat achter haar man en regelde beurzen, presentaties, personele zaken etc.
Tafelgast is onder anderen Jan Riesewijk. De twentssprekende acteur uit onder anderen Van Jonge Leu en Oale Groond is dé ambassadeur van Losser en vertelt wat hij van de reclame van Johma vindt. Een ouderwetse reclame waarbij de kippen over de straten in Losser liepen.
Marketingdeskundige Jorik Heins vertelt over de marketingstrategiën van Johma. Johma heeft als slogan 'oet Twente'. Volgens Jorik straalt het product door deze slogan ambachtelijkheid uit en het beeld, dat mensen al van Twente hebben, namelijk het platteland.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.