UT-onderzoekers winnen internationale videowedstrijd

Onderzoekers van de Universiteit Twente (UT) in Enschede hebben een internationale videocompetitie gewonnen. De video beschrijft een onderzoek naar de manier waarop luchtbellen in stromend water bewegen. De video werd gekozen uit zes genomineerde video's.

Uit het onderzoek van de UT blijkt dat zwaartekracht en de grootte van de luchtbellen invloed hebben op de manier waarop ze in het water bewegen. Met de informatie uit het onderzoek kan voorspeld worden hoe deeltjes in het algemeen zich in stromingen bewegen.

In 2010 veroorzaakte een vulkaanuitbarsting in IJsland veel overlast voor het vliegverkeer. Onderzoekers hopen na het onderzoek te kunnen voorspellen hoe asdeeltjes zich bij vulkaanuitbarstingen in de lucht verspreiden. Hierdoor zou er minder hinder voor vliegverkeer kunnen ontstaan.

De videocompetitie werd gehouden door de New Journal of Physics, een internationaal wetenschappelijk tijdschrift op het vlak van natuurkunde. Met de wedstrijd wil het tijdschrift de zichtbaarheid van wetenschappers en hun werk vergroten.

De video op YouTube