Nieuws

Maatregelen spoorzone Zwolle kosten honderd miljoen

De maatregelen die de gemeente Zwolle wil nemen om de spoorzone verder te ontwikkelen en vernieuwen kosten 101 miljoen euro.
Zwolle heeft in overleg met provincie Overijssel, NS en ProRail gewerkt aan een plan om het stationsgebied op te krikken tot een goed werkend knooppunt voor alle vormen van vervoer. Daarvoor is een serie maatregelen nodig, die burgemeester en wethouders de komende jaren wil uitvoeren.

Busstation naar zuidzijde NS-station

Het busstation wordt verplaatst naar de zuidzijde van het NS-station. Een nieuwe verkeersbrug over het spoor heen moet het nieuwe busperron gaan ontsluiten. De busroutes voor stads- en streekvervoer worden aangepast om tot een snellere verbinding tussen station en andere delen van de stad te komen.
Voor fietsen zijn al 6700 stallingsplekken beschikbaar. Dat wordt stapsgewijs in de jaren daarna uitgebreid tot 11.000 plaatsen, onder meer met een ondergrondse stalling onder het stationsplein en fietsrekken aan de Hanzelaan.

Inloopbijeenkomst op 10 september

Het station krijgt twee pleinen en twee gelijkwaardige ingangen voor reizigers. Het verkeer wordt geleid naar de zuidkant van het station. Het plein aan de noordkant wordt verkeersvrij. Voetgangers krijgen een oversteek over het spoor heen, voor een verbinding met de binnenstad. Studenten krijgen een voetgangersbrug over de IJsselallee, een directe verbinding tussen station en Hogeschool Windesheim.
Dinsdag 10 september is er 's avonds tussen 19 en 21 uur een inloopbijeenkomst in het stadhuis over de maatregelen in de spoorzone.
Bekijk de video in HD op YouTube.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.