Noodstop voorkwam treinongeluk op Hanzeboog bij Zwolle

Door hard te remmen kon een machinist van de trein uit Amersfoort vorige week bij Zwolle een aanrijding met de trein uit Lelystad voorkomen. Spoorwegbeheerder ProRail heeft dat toegegeven aan Dagblad De Stentor.

De intercity op de Hanzelijn vanuit Lelystad reed dwars door een wissel en kwam op een druk baanvak terecht net voor de trein uit Amersfoort.

'Snelremming'
Pas nu geeft ProRail toe dat de trein uit Amersfoort door hard te remmen een trein ongeluk heeft voorkomen. Volgens woordvoerder Schaafsma in De Stentor was sprake van 'snelremming', zo hard mogelijk remmen zonder dat passagiers uit hun stoel vallen. Maar op internet doen berichten de ronde van mensen die zeggen dat ze hebben gezien hoe reizigers tegen de tussenwanden vielen. Voor zover bekend raakte niemand gewond.  

Er wordt vermoed dat het door ProRail en NS gepropageerde en veilig bevonden veiligheidssysteem ATB-Vv niet werkte. Na het ongeluk in Amsterdam vorig jaar waarbij een sprinter door rood reed en een vrouw om het leven kwam, eiste de NS dat op gevaarlijke punten ATB-Vv (Automatische Trein Beïnvloeding-Verbeterde versie) zou komen. Hierbij stopt een trein vanzelf als hij door rood rijdt.


Deskundigen denken dat ATV-Vv bij de Hanzebrug niet werkte, omdat de trein na het passeren van rood licht een wissel die 200 meter verderop ligt totaal aan gort reed. Normaal is die afstand genoeg om een trein tot stilstand te brengen. Onderzoek van de inspectie moet uitwijzen wat er nu werkelijk gebeurd is.

Door schade aan het wissel rijden er nog steeds minder treinen over de Hanzeboog.

Meer over dit onderwerp:
Nieuws
Deel dit artikel:

Reageren