nieuws

TLN en EVO: Miljoenennota stap terug voor infrastructuur Oost-Nederland

Infrastructuur
Infrastructuur
De bezuinigingsplannen van het kabinet op de infrastructuur in Nederland is slecht voor de bereikbaarheid in Oost-Nederland en de rest van het land. Dat zeggen Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO.
Het kabinet wil een eerder beloofde impuls van 300 miljoen euro voor infrastructurele projecten in Nederland schrappen. Ook voor projecten in Oost-Nederland zal dat plan flinke gevolgen hebben. TLN en EVO noemen het zelfs een stap terug voor de bereikbaarheid in Nederland. Er wordt een aantal snelwegen genoemd (voornamelijk in Gelderland) die snel moeten worden aangepakt, maar ook de aanpak van de N35 tussen Zwolle en Wijthmen loopt veel te veel vertraging op.

Plannen snel uitvoeren

Beide partijen vinden dat er juist meer moet worden geïnvesteerd om doorstroming van goederenvervoer te verbeteren en daardoor het economisch herstel te bevorderen. De plannen voor onder meer de A1 tussen Twente en Apeldoorn en de N18 tussen Enschede en Varsseveld moeten snel worden gerealiseerd. TLN en EVO spreken over belangrijke stappen om de infrastructuur op peil te krijgen.
Door de bezuinigingen worden ondernemers nog meer op kosten gejaagd zeggen de partijen, zoals bijvoorbeeld door de verhoging van de accijnzen op diesel. Daarnaast komen de nieuwe bezuinigingsplannen bovenop bezuinigingen die al eerder aangekondigd waren, waardoor steeds minder ruimte voor verbetering overblijft. De concurrentiepositie van Nederland in Europa komt steeds verder onder druk te staan vinden TLN en EVO.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.