nieuws

'Weet waar je koopt, hart voor je stad' in Almelo volgende week van start

'Weet waar je koopt, hart voor de stad'
'Weet waar je koopt, hart voor de stad'
Winkeliers in de binnenstad van Almelo starten volgende week de campagne 'Weet waar je koopt, hart voor je stad'. De campagne moet mensen bewust maken van het feit waar men hun aankopen doet. Steeds meer winkels in de binnenstad komen leeg te staan.
De campagne, die ook in andere steden wordt gevoerd, moet mensen laten nadenken over de gevolgen van leegstand in de binnenstad. Veel binnensteden hebben een grote winkelleegstand, mede doordat steeds meer aankopen via webwinkels worden gedaan.

Hart van de stad verschraalt

Volgende week vrijdag gaan winkeliers in de binnenstad spandoeken ophangen, stickers plakken ruiten van leegstaande winkels en met klanten in gesprek. "Dat steeds meer winkels leeg komen te staan heeft grote gevolgen, voor zowel de stad als de inwoners", aldus voorzitter Rijssemus van de winkeliersvereniging van Almelo. "Het is het hart van de stad en dat verschraalt door die leegstand".

'Online-winkels profiteren'

De gezelligheid en het bruisende van de binnenstad verdwijnt steeds meer vindt de winkeliersvereniging. "De binnenstad is niet meer per definitie de plek om tot aankopen over te gaan. De recessie maakt dat mensen bewuster met hun geld omgaan. Mensen kiezen steeds vaker voor online-shops en hiervan profiteren slechts een handvol online-winkels. Veel winkels hebben het daardoor moeilijk". De winkeliersvereniging vreest dat door de crisis de leegstand voornamelijk permanent is en niet slechts tijdelijk.
Ruim 25 winkels doen mee aan de campagne, voornamelijk van kleine zelfstandige ondernemers. "Het is moeilijk om de grote winkelketens over te halen om mee te doen, omdat je dan bij een hoofdkantoor uitkomt waar ze vaak moeilijk doen".

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.