Nieuws

'Spoor extra gecontroleerd na bijna-botsing in Zwolle'

Spoorboog Hanzelijn
Spoorboog Hanzelijn
Spoorwegbeheerder ProRail heeft naar aanleiding van de bijna treinramp in Zwolle op 150 plekken in Nederland extra insecties uitgevoerd aan het ATBvv-veiligheidssysteem. Dat meldt het tv-programma EenVandaag. De redactie zou  vertrouwelijk documenten van ProRail in handen hebben.
Ook de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport vindt extra steekproeven noodzakelijk en wil zelfs in kaart brengen hoe ProRail het veiligheidssysteem beheert. EenVandaag heeft vernomen dat het veiligheidssysteem op de nieuwe Hanzelijn bij Zwolle niet aan stond en dat er op meer plekken in Nederland problemen zijn geconstateerd.
Het veiligheidssysteem moet ervoor zorgen dat een trein automatisch stopt als het door een rood sein rijdt. Dat is in Zwolle op 2 september net gebeurd. Een alerte machinist van een andere trein kon door fors te remmen een botsing voorkomen.

ProRail trekt nog geen conclusies
ProRail wil over de spoedonderzoeken niets anders zeggen dan dat er al drie weken lang onderzoek wordt gedaan naar de oorzaak van het incident. Dat zijn volgens woordvoerders Schaafsma "brede onderzoeken waarbij we kijken naar de werking van bijvoorbeeld de diverse veiligheidsinstallaties in spoor en trein, het handelen van spoorpersoneel en planning van treinen. Alleen een totaalbeeld levert bruikbare conclusies op die ons kunnen helpen om het spoor nog veiliger te maken. Pas als het onderzoek is afgerond, trekken we conclusies." ProRail zegt dat er geen enkele reden is om aan te nemen dat het Nederlandse spoor onveilig is.
Lees meer:
Lees meer:
Lees meer:
Lees meer:
Lees meer:

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.