nieuws

RTV Oost weet waarover het gaat in Overijssel

RTV Oost weet waarover het gaat
RTV Oost weet waarover het gaat
"Ik kijk eigenlijk nooit naar TV Oost." "Radio Oost, daar luister(d)en mijn ouders naar. Dat is meer iets voor ouderen." "RTV Oost dat is niet iets voor mij." Echt? Nee!
"Ik kijk eigenlijk nooit naar TV Oost." Ik hoor het nogal eens. En toch kijkt er volgens recent onderzoek wekelijks 53% van de Overijsselse bevolking, gemiddeld 35 minuten per dag en krijgen we een 7,2 als rapportcijfer. Dat 'nooit' behoeft blijkbaar wat nuance. Mensen geven er mee aan dat ze niet structureel dagelijks kijken. Het nieuws volgen ze via de telefoon en pc en daarvoor hoeven ze 's avonds niet naar TV Oost te schakelen. Maar als er ook maar iets bijzonders aan de hand is, dan weten ze ons te vinden.
"Radio Oost, daar luister(d)en mijn ouders naar. Dat is meer iets voor ouderen." Ik hoor het de echte jongeren zeggen. Logisch! Ik hoor het ook de iets minder jonge veertigplussers zeggen. Minder logisch. De sfeer, de muziek, het nieuws is op hen afgestemd. En hoe komt het dan toch dat we samen met 3FM de best beluisterde zender in Overijssel zijn?
"RTV Oost dat is niet iets voor mij." Ik hoor het een Overijssels Statenlid nog zo zeggen, direct na een commissievergadering. Op dat moment hoorde ik op zijn telefoon een bekend signaal voor 'belangrijk nieuws'. "Ja", klonk het bijna verontschuldigend, "ik volg het regionale nieuws natuurlijk wel via jullie mobiele website en de app". En dat doen er meer. Maandelijks wordt er meer dan zes miljoen keer gebruik gemaakt van onze berichtgeving via (mobiel) internet.
Ik prijs me gelukkig te kunnen stellen dat Overijssel meer dan ooit gebruik maakt van wat RTV Oost biedt. En waar de ouderen vooral radio en televisie weten te waarderen, zijn het de jongeren die massaal gebruik maken van onze internetdiensten.

Vijfentwintig jaar zelfstandig

Er was vijfentwintig jaar voor nodig om te komen waar we nu staan. Vijfentwintig jaar van betrokkenheid bij de
regio, vijfentwintig jaar van inspringen op nieuwe ontwikkelingen, vijfentwintig jaar van journalistiek ondernemerschap. Vijfentwintig jaar geleden begon het, toen de NOS na een weinig succesvolle periode de sleutel en de kassa in Hengelo inleverde en we als regionale omroep zelf onze toekomst konden gaan bepalen.
Het resultaat: veel innovaties, de komst van regionale televisie, een permanente nieuwsvoorziening, veel aandacht voor de cultuur, de identiteit van onze regio, een cultuurdocument als Van Jonge Leu en Oale Groond, tv-registraties van grote sportevenementen, aangrijpende documentaires zoals recent 'Houdt God van Vrouwen'.

Niet vanzelfsprekend

Dat we in Overijssel een zeer succesvol regionaal mediabedrijf hebben, wordt min of meer vanzelfsprekend gevonden. Maar dat is het allerminst. 'Hilversum' denkt nu, 25 jaar later, wél te weten hoe je regionale omroep moet aansturen, wat goed is voor ons 'hier in de provincie'. De landelijke publieke omroeporganisatie NPO wil de sleutel en de kassa weer ophalen.
En dat is iets waar we ons krachtig tegen verzetten. Regionale journalistiek vraagt om maatwerk. Weten waarover het gaat, weten wat 'het gevoel' is in de regio. Dat stuur je niet aan vanuit Hilversum, dat vraagt om journalistiek ondernemerschap in de regio. De afgelopen vijfentwintig jaar hebben we in Overijssel én de overige provincies iets moois tot stand gebracht: gewaardeerde, relevante en zeer efficiënt werkende, innovatieve mediabedrijven. Iets om zuinig op te zijn.

Wees welkom!

Op woensdag 9 oktober vragen wij aandacht hiervoor. Op internet, op radio, op televisie én in de studio. Onze verslaggevers trekken de provincie in om reacties te halen, en u als publiek bent van harte welkom in onze Hengelose studio. Zodat ook ú weet waarover het gaat. De toekomst van regionale omroep.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.